
2007 nyarán a hódmezővásárhelyi közgyűlés sürgősségi, rendkívüli és zárt ülésén döntött arról, hogy eladja három ingatlanát. Az egyik iskolaépületért a vásárló nem készpénzzel, hanem barterrel, ellentételezéssel fizet. A vevő, a Generál Média Kft. internetes oldalain ajánlott fel cserébe bannereket. Erről a sajtó is széles körben hírt adott
A Generál Média kft. ügyvezetője, Holman Endre az Indexnek azt állította: 6,7 filléres áron adták el az önkormányzatnak a 600 millió banner darabját, ami a magyarországi online-piacon rendkívül kedvező ajánlat, szinte ingyenesnek nevezhető. Holman megerősítette a polgármester nyilatkozatát, hogy a város vezetője kérte ezt a lehetőséget a cégtől.
A hatályos cégnyilvántartás szerint a 3 millió forint törzstőkéjű Generál Média Kft. székhelye (cégközpontja) 2003 óta a Hódmezővásárhely, Könyves u. 1. szám alatt található, a társaság egyik telephelye 2008. október közepétől a Vöröskereszt u. 5. szám alatti (bannerekért megszerzett) volt iskolaépületben működik.
A Heti Világgazdaság erről az ingatlanról, illetve az ennek kapcsán létrejött megállapodásról írt cikket a november 3-i lapszámban. A hetilap megjelenésének napján Dr. Korsós Ágnes Hódmezővásárhely címzetes főjegyzője közleményben reagált a cikkben megjelentek valóságtartalmával kapcsolatban. (A közlemény a HVG cikke után olvasható!)
Csíkok és kockázatok
Kézen-közön Portik Tamás érdekeltsége lehet, ha igaz a rendőrség gyanúja, az a négyezer négyzetméteres hódmezővásárhelyi ingatlan, amelyet 124 millió forint banki és adóhatósági jelzálog terhel. Az egykori iskolaépületet és az udvarát még 2007-ben, tartozásmentesen adta el Lázár János városa az akkor sikeres, az online bulvármédiában terjeszkedő Generál Média Kft.-nek, igen különös feltételek mellett. Az alvilág életét ismerő körökben nem volt titok a kft-tulajdonos Holman testvérek és a jelenleg számos főbenjáró bűntettel, egyebek mellett az Aranykéz utcai merénylettel gyanúsított Portik Tamás tartós együttműködése. Ezzel együtt a hódmezővásárhelyi cég gazdái éveken keresztül az online ipar mintavállalkozói színében tetszelegtek, a Délmagyarország napilap és a Szegedi Tudományegyetem például 2010-ben az Év üzletembereinek szavazta meg őket.
De már korábban is jó üzleteket kötöttek, nem is akárkikkel: 2007-ben történt, hogy a hódmezővásárhelyi közgyűlés zárt ülésen hozott határozat alapján, Lázár János (Fidesz) akkori polgármester, jelenleg miniszterelnökségi államtitkár előterjesztésére, internetes reklámcsíkokért adta el a város csaknem négyezer négyzetméteres, belvárosközeli ingatlanát a rajta lévő iskolaépülettel a hirdetési cégnek. A vételár 48,28 millió forint volt, amit a kft öt év alatt 600 millió darab hirdetés (úgynevezett banner) elhelyezésével és némi házfelújítással teljesíthetett
Lázár akkor a munkahelyteremtést ígérő cég „támogatásaként” ajánlotta a képviselők figyelmébe a megállapodást, s utóbb is elismerően jellemezte a Generál Média tevékenységét. Erre azért volt szükség, mert a Zöld Baloldal színeiben politizáló Havránek Ferenc vásárhelyi önkormányzati képviselő több felszólalásában is vitatta a szerződést, és a teljesítés ellenőrzését is – mondván, lehetetlenség ekkora mennyiségű hirdetés nyomon követése (a városvezetés független szakértőkre hivatkozik). Havránek, illetve a Munkáspárt 2006 Budai Gyula akkori elszámoltatási biztoshoz, az Állami Számvevőszékhez, valamint az ügyészséghez fordult, de mindegyikről lepattant, zömmel formai okok (hatáskör hiánya, leterheltség) miatt.
A városi közgyűlés idén október 19-én elfogadta a belső ellenőrzés jelentését, amely szerint a cég folyamatosan teljesítette a hirdetések közzétételét, elmaradt viszont az ingatlan ígért felújítása, ezért az önkormányzat a jogviszonyt megszüntette, és az elszámolás keretében a vételár fennmaradó részét a céggel egy összegben megfizettette (a társaság az 1,3 millió forintot némi csúszással át is utalta). Korsós Ágnes címzetes főjegyző a HVG kérdésére azt válaszolta, a kft eleget tett munkahely-teremtési vállalásainak is. A Generál Média 2007–2008-ban 36 új álláshelyet ígért, illetve azt, hogy székhelyét öt évig Hódmezővásárhelyen működteti. A vállalt létszámot – hangsúlyozta Korsós – valóban foglalkoztatták. Csakhogy tavaly decemberben végelszámolási eljárás indult a Generál Médiánál, amelynek székhelye idén februárban Pápára került, így a közgyűlés kamatostól visszaköveteli a támogatást – ami, levonva némi adótúlfizetést, összesen 17 millió forint. Az ingatlanüzlet egyébként nem függ össze a támogatással, utóbbi automatikusan jár a Hódmezővásárhelyen munkahelyet teremtő cégeknek. Göbl Vilmos városi szóvivő fontosnak is tartotta közölni: a 2007-ben kiépült támogatási rendszer keretében a város összesen 179 helyi kis- és közepes vállalkozást támogatott 456,5 millió forinttal, segítve ezzel 1242 munkahely létrejöttét vagy megtartását.
A 17 milliós követelést Hódmezővásárhely jelezte a végelszámolónak – az egykori sikercégnek a jelek szerint nem ez az egyetlen sara. Februárban táblázott a vásárhelyi ingatlanra jelzálogot a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 64 millió forint értékben, miközben azon továbbra is rajta van a Szegvár és Vidéke Takarékszövetkezet 2009-ben bejegyzett 60 millió forintos jelzálogjoga (a kft 153,5 milliós veszteséget mutató 2011-es mérlege szerint a kölcsön forgóeszközhitel volt, amelyből tavaly év végén még 17,4 millió forint törlesztenivaló maradt). A Generál Média saját tőkéje tavalyra – az egy évvel korábbi 253 millióról – 99 millió forintra csökkent, nem elképzelhetetlen, hogy a végelszámolás felszámolásba fordul (a HVG megkereséseire sem Holman, sem a végelszámoló nem reagált).
Máig megválaszolatlan kérdés, hogy a konzervatív értékeire gőgös alföldi város mi alapján szemelte ki partnerét. A Generál Média csoport a pornótartalmakat is közlő Mellesleg.hu-val indított 2000-ben, majd csevegőfórumokat működtetett, s női közösségi oldalakat Donna.hu, Cotcot.hu néven. 2005-ben ajánlatot tett az iwiw közösségi oldalra, de nem jött össze az üzlet, ezért egy évvel később, saját fejlesztésben elindította a MyVip-et. A versenytársakat zárójelbe tevő Facebook-őrületre is reagált: a szintén hódmezővásárhelyi – de a GM-csoporttól papíron független – Marketing Agency Kft. 2006-ban bejegyeztette a Facebook.hu domaint, amely, egészen addig, ameddig a médiahatóság a PCWorld.hu bejelentésére el nem járt az ügyben, a GM-csoportba tartozó book.hu reklámoldalaira irányította a „magyar Facebook” felhasználóit. A megtévesztő akció kapcsán felmerült az adathalászat gyanúja.
Mindez még akkor is aggályos lehet, ha nem volnának igazak a hírek, amelyek szerint a GM-csoportban valójában Portik fialtatta a pénzét, és ha a csoport központi cégével nem a jelenleg a polgári hírszerzést végző Információs Hivatalt irányító Lázár javaslatára szerződött volna Hódmezővásárhely. A Portik-ügy nyomozói mindenesetre egy időben mindenképpen hittek a Portik-vonalban, a hvg.hu augusztusi információi szerint vizsgálták az esetleges kapcsolatot. A GM Kft. papíron a Holman fivéreké. A csoport hirdetéseit szervező, a szlovákiai Cetinje s.r.o.-n keresztül Seychelle-szigeteki érdekeltség Generál Média Sales House Kft. ügyvezetője viszont az egykor gyorsulási versenyeket szervező Szeghalmi László, akit Portik körébe tartozóként ismernek. Az éjszakai életben járatosak szerint ráadásul Portik maga sem rejtette véka alá érdekeltségét, különösen büszke volt például a GM-kiadvány Gentleman Magazine-ra. A tavaly az év legjobb férfimagazinjának titulált, művészieskedő szexújság célközönsége „Magyarország 50 ezer legbefolyásosabb férfija”. Így fordulhatott elő, hogy 2010-ben a parlamenti képviselők ingyenes ajándékcsomagban kaptak tiszteletpéldányt.
Az internetes bulvárcég hátterének, az esetleges Portik-kapcsolatnak a jelek szerint Hódmezővásárhely vezetése se nézett utána. A főjegyző arra hivatkozott ugyanis a HVG-nek, hogy „a hatályos törvények az önkormányzatok számára sem lehetőséget, sem kötelezettséget nem adnak arra vonatkozóan, hogy a velük szerződésben álló cégek tulajdonosainak az egyéb cégekben, gazdasági társaságokban lévő tulajdonrészei vagy más érdekeltségei után nyomozást folytassanak”.
RÁDI ANTÓNIA
Dr. Korsós Ágnes Hódmezővásárhely címzetes főjegyzője közleményben reagált a cikkben megjelentek valóságtartalmával kapcsolatban.
Úgy tűnik, messze már az idő, amikor a Heti Világgazdaságot objektív, hiteles és mértékadó sajtóorgánumnak tarthattuk. Ma már sokkal inkább azt gondolhatjuk: az objektivitás helyébe a csúsztatások és maszatolások kisstílű újságírói trükkjeinek arzenálja, a hitelesség helyébe a szakmai és erkölcsi szabályokat gond nélkül felülíró politikai szándék lépett, és a mértékadó sajtóorgánum egy törvénytelenségek határán egyensúlyozó, inkorrekt és pártos sajtótermékké kopott.
Legalábbis erre enged következtetni a HVG 2012. november 3-i dátummal megjelenő lapszámában közölt „Csíkok és kockázatok” című írás, illetve annak elkészülte. A szerző, Rádi Antónia kitartó, a valóság tényeinek makacsul ellenálló gondolatmenete szerint Hódmezővásárhely Önkormányzata, valamint az azt korábban polgármesterként vezető Lázár János és a Portik Tamás nevével fémjelzett alvilági körök között egyértelmű kapcsolat áll fenn. Mindezt pedig a következőképpen vezeti le: a hódmezővásárhelyi önkormányzat 2007-ben, barter-megállapodás keretében hirdetési felületekért értékesített egy ingatlant a Generál Média Kft-nek, miközben – a később már csoportként, máshol GM Kft-ként emlegetett – cég „hirdetéseit szervező, a szlovákiai Cetinje s.r.o.-n keresztül Seychelle szigeteki érdekeltségű Generál Média Sales House Kft. ügyvezetője viszont az egykor gyorsulási versenyeket szervező Szeghalmi László, akit Portik körébe tartozóként ismernek.” Rádi tehát egyértelmű kapcsolatot mutat ki, s teszi ezt annak ellenére, hogy megkeresésére egyértelműen, többször is leírtam: a város a Generál Média Információszolgáltató és Kommunikációs Korlátolt Felelősségű Társasággal állt szerződéses kapcsolatban, amely kizárólag két magyar állampolgárságú magánszemély – egy hódmezővásárhelyi testvérpár – tulajdonában áll. Ráadásul, Rádinak a nyilvános cégbírósági adatok alapján tudnia kellett, hogy az általa említett Generál Média Sales House Kft-t 2012-ben, azaz közel 5 évvel az önkormányzat és a Generál Média Információszolgáltató és Kommunikációs Korlátolt Felelősségű Társaság között létrejött megállapodást követően jegyezték be! Azaz a megállapodáskor még csak nem is létezett! Sajnos ezek az információk „nem fértek bele” a cikkbe, sőt, Rádi egyenesen arra a megállapításra jut: „kézen-közön Portik Tamás érdekeltsége lehet” a barter-megállapodásban érintett hódmezővásárhelyi ingatlan.
Még érdekesebb az újságíró hozzáállása, amely egyértelműen alátámasztja a levelem elején felvetett gyanút. Miután Rádi Antónia minden kérdésére, többek között a vélt Portik-kapcsolatot firtató felvetésére is részletes és egyértelmű választ adtam, a jogszabályoknak megfelelően – és úgy tűnik, nem alaptalan aggodalomtól vezérelten – kértem a nyilatkozat megjelenés előtti megküldését, jóváhagyás végett. A megküldött nyilatkozatba ismét szó szerint beletettem, hogy a hódmezővásárhelyi önkormányzat nem az általa felvetett Seychelle-szigeteki, hanem csak és kizárólag a fent részletezett, a hódmezővásárhelyi testvérpár tulajdonában lévő céggel állt szerződéses kapcsolatban, és jeleztem, hogy ezen információ kihagyása esetén nem járulok hozzá a nyilatkozat közléséhez. Rádi Antónia mégis kihagyta a cikkből.
Ilyen az, amikor a valóság nem illik az ügybuzgó újságíró koncepciójába, marad hát helyette a szándékos csúsztatás, a maszatolás, ködösítés. Emberi, szakmai korrektség? Hitelesség? Tisztesség? Valóság? Úgy tűnik, a HVG-nél erre ma már nincs igény, írta közleményében Dr. Korsós Ágnes Hódmezővásárhely címzetes főjegyzője.