
Február 11-től a Hódmezővásárhelyi Polgármesteri Hivatalban is bevezették a beléptető rendszert, amely szerint csak a személyazonosság előzetes ellenőrzését követően lehet belépni, kizárólag a Kossuth tér felőli főbejáraton keresztül.
Képünkön ügyintézésre várók a Polgármesteri Hivatal folyosóján (Fotó: VH archív)
Az országban már több száz helyen, (mint például Szarvason is) évek óta működik beléptető rendszer, egyik megoldásként a vásárhelyi strandhoz hasonló elven működő úgynevezett forgóvillás beléptető rendszer, amely az alkalmazottaknak, illetve a vendégeknek/ügyfeleknek kiadott mágneskártyával nyílik ki.
Ezt egy törvény, a '2013. évi L. törvény, az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról' írja elő. Az indoklás szerint biztosítani kell az állam és polgárai számára elengedhetetlen az elektronikus információs rendszerekben kezelt adatok és információk zárt, teljes körű, folytonos és a kockázatokkal arányos védelmét.
A vásárhelyi Polgármesteri Hivatal új beléptetési rendszerét – jelenleg – egyszerű módon kívánják megoldani. A portaszolgálat munkatársai fényképes igazolvány felmutatását követően a belépő ügyfeleket sorszámozott belépőkártyával látják el, amelyet távozáskor a portán le kell adni.
A Polgármesteri Hivatal közleménye beismeri, hogy közel egy évet csúszik a jogszabály végrehajtása. Ugyanis Dr. Korsós Ágnes címzetes főjegyző 2018. január 12-én hagyta jóvá a Polgármesteri Hivatal Informatikai Biztonsági Szabályzatát, amely – egyebek mellett – az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló 2013. évi L. tv. (Ibtv.) rendelkezésein alapul.
Mivel a Polgármesteri Hivatal jelenleg nem tesz eleget a rá előírt 4-es biztonsági szint követelményeinek, a Címzetes Főjegyző Asszony által kiadott, jelenleg is hatályos Szabályzat tartalmazza a törvény szerinti megfelelésre vonatkozó cselekvési (intézkedési) tervet is.
Az eredeti intézkedési terv szerint a Polgármesteri Hivatalban a be- és kilépés ellenőrzésére, a fizikai belépés naplózására, a belépési engedélyek ellenőrzésére 2018. június 30-ig kellett volna a szükséges intézkedéseket megtenni. Ennek keretében az ügyfelek gördülékeny és kényelmes beléptetéséhez célszerű lett volna a megfelelő beléptető rendszert kiépíteni, amelyre azonban a Közgyűlés a 2018-as költségvetésben egyáltalán nem biztosított fedezetet. Erre a célra a 2019-es költségvetésben mintegy 50 millió Ft-ot javasoltak, a FIDESZ-frakció azonban a javaslatot nem támogatja.
Az un. ASP rendszer idei évben előirányzott, kötelező elindítása miatt ugyanakkor a fizikai biztonság előírt szintjének teljesítése tovább nem halasztható.
(Az ASP (Application Service Provider) rendszer, az eddig mintegy 1600 önkormányzatot bevonó projekt országos kiterjesztését határozták el, amely az önkormányzatoknak egységes felületen, felhőalapú szolgáltatásként teszi elérhetővé a feladataik ellátásához szükséges alkalmazásokat, így biztosítva az ügyfelek hatékony kiszolgálását. A szerk.)
A vonatkozó jogszabályok nem csupán a szerverek fizikai védelmét írják elő, hanem valamennyi, az informatikai hálózathoz kapcsolódó eszközt, így különösen a számítógépes munkaállomásokat, de a papír alapon tárolt adatokat is védeni kell az illetéktelen hozzáféréstől. Mivel a Polgármesteri Hivatal valamennyi irodájában található legalább egy munkaállomás (számítógép), a teljes épület fizikai védelméről gondoskodni kell – olvasható a rendszer beveztésének szükségességét magyarázó közleményben.
Mostantól, ha valaki nem az Ügyfélszolgálati Irodára, vagy a Kormányablakra tartozó ügyet akar intézni, hanem közvetlenül a Polgármesteri Hivatalba akar bejutni, belépéskor fényképes igazolványukat (személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány stb.) fel kell mutatni.