
Tülkös Ildikó: „A helyi turizmus fellendítésében érdekelteknek, vállalkozóknak kell az első körben elmagyarázni, mi ez, miért jó, hogyan működik?” Konferenciát rendeztek Dél Alföld turizmusának fellendítéséről.
A címben szereplő tréfás mondatot a mai konferencia előtt mesélte a Vásárhelyi Hírek munkatársának egy idegenforgalomban járatos szakember, akinek kedvenc példája arra, hogy ha egy olyan turistát kérdeznek, akinek minden élmény volt és semmi sem volt igazán az. Vagyis nem tud kiragadni valami emlékezetest. Állítják, ennek a jellemzőnek, emlékezetesnek a megtalálása szükséges ahhoz, hogy egy hely vonzó legyen turisztikai szempontból. Ahogy ezt tömören megfogalmazta az egyik előadó: kiragadjuk egy darabkáját és érdemi desztinációt faragunk belőle.
Dr. Kószó Péter alpolgármester a Ginkgo Sas különtermében rendezett konferencia kezdetén kifejtette, nagy szükség van a régiónak a turisztikai szakemberek összefogására. Hozzátette, Hódmezővásárhely számára stratégiai kérdés a turizmus fejlesztése. Dr. Hampel Tamás az április 8-i rendezvény egyik szervezője a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Hódmezővásárhelyi Városi Szervezete elnöke szerint, az ország más térségeihez képest a Dél alföldi régiónak komoly lemaradása van. A turizmus hazánk GDP-jének 8,5 százalékát állítja elő és mintegy 400 ezer munkahelyet biztosít. Meg kell találni itt a Dél Alföldön is azokat a kitörési pontokat, amelyekkel élénkíteni lehet a gazdaságot és ezen belül a turizmust.
Dr. Nemes Andrea a Nemzetgazdasági Minisztérium Turizmus Főosztályának vezetője, előadása előtt a Vásárhelyi Hírek munkatársának arról beszélt, járható út az úgynevezett Turisztikai Desztinációs Menedzsment. Egy alulról szerveződő összefogás amely idővel komplex feladatokat lát el. A marketing és az információs tevékenység mellett foglalkozik a fejlesztések tervezésével, a beruházások bonyolításával, a kutatással és a partnerség szervezésével is. Amint aztán azt az előadásában is kifejtette, ezeket a szerveződéseket a szaktárca segíti.
Tülkös Ildikó a hódmezővásárhelyi Önkormányzat idegenforgalmi referense elmondta, elsősorban a helyi turizmus fellendítésében érdekelteknek, vállalkozóknak kell az első körben elmagyarázni, mi ez, miért jó, hogyan működik? Majd a második körben ennek az összefogásnak a finanszírozását, pályázati lehetőségeit kell megteremteni-foglalta össze az idegenforgalmi referens.
A Turisztikai Desztinációs Menedzsment megértésében segített, a benne rejlő turizmusfejlesztési lehetőségekről, a szaktárca iránymutatásáról nyújtott kimerítő tájékoztatást a rendezvény. A konferencia előadásain a résztvevők részletes képet kaptak arról, hogy a desztinációs menedzsment-hálózat az elképzelések szerint önkéntesség alapján szerveződik, minden, az idegenforgalomhoz kapcsolódó vállalkozás, önkormányzat, sőt civil szervezet a résztvevője lehet. A helyitől, a regionálison át, a nemzeti szintig jön létre a Turisztikai Desztinációs Menedzsment.