
A 14 milliárd forintból kialakított rendszertől elvárták, hogy csökkentse a személyi sérüléssel járó balesetek számát. Nem ez történt.
Fotó: VH
Tavaly április elején élesedett az országosan kialakított szupertraffipax-rendszer, a VÉDA. A fixen telepített traffipaxok számos szabálysértést képesek kiszűrni, és ezt az élesedés után rögtön bizonyították is: az első két órában több tucat autós bukott meg, néhány hét leforgása alatt pedig igazi pénzszivattyúvá vált a rendszer. Ennek ellenére azonban úgy tűnik, a VÉDA épp a legfontosabb téren nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Papp Károly országos főkapitány a napokban tartott évértékelőt, amiben a fixen telepített traffipaxok kapcsán két igen fontos számadatot közölt – számolt be róla a Vezess. Ezek szerint a személyi sérüléses közlekedési balesetek száma 2015-höz képest emelkedett (16 331-ről 16 506-ra), a halálos balesetek száma pedig csökkent (585-ről 556-ra). Vagyis összességében 29-cel kevesebb halálos baleset történt a magyar utakon, a súlyos balesetekből azonban 175-tel több volt.
Ez a két adat azért is igen lényeges, mert a VÉDA felé az egyik alapvető elvárás az volt, hogy "a halálos kimenetelű, valamint összességében nézve a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek száma" is csökkenjen. Bár a rendőrség korábbi közleménye szerint áprilistól júniusig valóban csökkent a balesetek száma, a jelek szerint az év további részében megfordult a trend.
A laikusban felmerül a kérdés, mivel 50 kilométeres sebességnél rendkívül ritkán fordul elő halálos baleset, vajon mi célt szolgál - az egyébként elsők között - Hódmezővásárhelyen a 45-ös főút bevezetőjénél, illetve a Szegedre beérve a 47-es úton és a városban két további helyen felszerelt több milliós fix traffipax.
Természetesen ha a sebességmérés mellett a további legalább 10 funkciót (pl. biztonsági öv használat, lejárt forgalmi, körözött jármű, stb.) is kihasználja a rendőrség, sokat javíthat a szabályos, jogszerű közlekedés megteremtésében.
A Vezess arról is érdeklődött a rendőrségnél, hogy a gyorshajtáson túl milyen mennyiségben osztott ki büntetést a VÉDA, de csak annyit kaptak válaszul, hogy az adatok megadása csak „aránytalan idő- és munkaráfordítással lenne kivitelezhető”. Vagyis nincs válasz.
Kár, pedig a rendőrség statisztikáiból épp az derül ki, hogy nem a gyorshajtás miatt történik a legtöbb baleset.
Íme egy naprakész „élő” állandóan frissülő térkép, amelyen a fix traffipaxok mellett a napi mérőhelyeket is megtalálják az autósok ITT! Kattintson!