Kultúra, oktatásMindenki mindenkit osztályoz

2015. szeptember 25., péntek
 
Mindenki mindenkit osztályoz

Önértékelési csoportok alakulnak az iskolákban, a tanárok kétévente egymást osztályozzák majd, de a szülők is kapnak kérdőívet.

 

 

 

 


Ettől több - név nélkül nyilatkozó vásárhelyi - pedagógusnak máris rossz érzései vannak. Összefoglalva röviden: egymás kigolyózására is alkalmas a PÖCS.

A rövidített nevén kissé szerencsétlenre sikeredett PÖCS, a pedagógiai-szakmai ellenőrzéshez, vagyis a tanfelügyelethez kapcsolódó ötéves önértékelési program, amelyet az intézményvezető dolgoz ki: őt a kinevezés utáni második és negyedik évben, a tanárokat pedig kétévente értékelik.

 

Az Oktatási Hivatal által kidolgozott, az ''önértékelési standardokat'' tartalmazó kézikönyvek már elérhetőek az interneten, a bevezetésükhöz szükséges rendeletmódosításokat viszont még nem fogadták el. A kézikönyvek ugyanazokra az elvárásokra épülnek, mint a külső szakértők által végzett tanfelügyelet, a standardokat sajátos elvárásokkal, intézményi célokkal is ki lehet egészíteni. Az önértékelésnek három szintje van: az intézmény, a vezető és a pedagógus.

Az önértékelést végző Pedagógus Önértékelési Csoportok, vagyis PÖCS-ök feladata lesz az éves önértékelési terv elkészítése és feltöltése az Oktatási Hivatal által működtetett online felületre, az önértékelés előkészítése és megtervezése, a tanárok, szülők, diákok tájékoztatása, az önértékelésbe bevont pedagógusok felkészítése és támogatása. Az értékelésben részt vevő tanárok szintén az online felületre viszik fel a tapasztalataikat, és ide kell feltölteniük az értékelteknek a saját önértékelésüket is. 

 

Egyébként az önértékelés alapját ugyanazok a területek és kompetenciák adják, amelyeket a pedagógusminősítés során vizsgálnak. Az általános iskolák számára készült kézikönyv szerint ezek a pedagógiai módszertani felkészültség; a pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz szükséges önreflexió; a tanulás támogatása; a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése; a közössségfejlesztés, nyitottság és esélyteremtés; a pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése; a kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás; illetve az elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért. 

 

Számít például, hogy a tanár mennyire neveli a diákokat önálló gondolkodásra, célszerűen használja-e az online és digitális eszközöket, fenn tudja-e tartani a diákok érdeklődését, ki tud-e alakítani egy pozitív, bizalommal teli légkört, képes-e hatékonyan fejleszteni a hátrányos helyzetű vagy sajátos nevelési igényű diákokat is, figyelembe veszi-e a diákok eltérő társadalmi vagy kulturális hátterét, egyértelműen és érthetően kommunikál-e, alkalmazza-e a legújabb tudományos eredményeket.

Az önértékelés tartalmaz dokumentumelemzést, megfigyelést, interjúkat és kérdőíveket. Megnézik a tanfelügyelet és az intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó értékelőlapjait, a tanmenetet, a tematikus, az óra- és a más foglalkozásokhoz készült terveket, a naplót és a tanulói füzeteket is. Az értékelést végzők beülnek az órákra, foglalkozásokra, és elbeszélgetnek a tanárral, illetve az intézményvezetővel. Az eredmények alapján a tanároknak a vezetővel egyeztetve két évre szóló egyéni önfejlesztési tervet kell készíteniük.

 

Az eduline írása szerint nem mindenki lelkes: az egyik tanár szerint, az ő intézményvezetője csak legyintett, és megvonta a vállát. Egy másik pedagógus szerint ''ezzel is pontosan ugyanaz a baj, mint a többi intézkedéssel: a PÖCS felülről ráerőltetett, bürokratikus, átgondolatlan kényszer - egyes pedagógusok ingyenes többletmunkájával, mindenki megfélemlítésével.''

A kérdőíveket egyébként szintén az online rendszerben kellene elérhetővé tenni, de szükség esetén papíron is ki lehet töltetni őket. Az eredményeket, amelyeket egyébként a tanfelügyelők is figyelembe vesznek, mindenképpen fel kell majd vinni a rendszerbe. A szülői kérdőívek mellett lesz önértékelő - ezt az adott tanárnak kell kitöltenie - és munkatársi kérdőív is.

A szülőknek kiküldöttben olyan témák szerepelnek, mint a tananyag követhetősége, az igazságos és rendszeres számonkérés, a házi feladatok ellenőrzése, a korrepetálásra való hajlandóság, a közösségépítés, vagy a diákok véleményének a meghallgatása. Kérdés az is, hogy mennyire hiteles és példaadó az adott pedagógus, illetve hogy a diák mennyire motivált és szereti-e az órákat.

A tanároknak a kollégájukat többek között az alapján kell értékelniük, hogy mennyire ismeri a Nemzeti Alaptanterv szerinti tantárgyi követelményeket, áttekinthetőek-e a beszámolói, alapos-e a dokumentációja, nevelési kérdésekben konzultál-e velük, szervez-e a diákoknak szabadidős programokat, örömmel tanít-e, szakmai vitákban nyitott és toleráns-e, képezi-e magát, vannak-e új kezdeményezései. Az önértékelő kérdőívben is hasonló kérdések szerepelnek, a tanároknak pedig a diákokkal, szülőkkel, kollégákkal való kapcsolatukat is értékelniük kell.

 
 
Selmeczi Dorottya - OH
 

Olvassa el ezt is!

Előszerződés után tervezés

Előszerződés után tervezés

A református egyház kezelésébe kerül a közadakozásból a kárpátaljai Mezőváriban épülő új óvoda, amelynek építéséről előszerződést írtak alá szeptember 23-án.
Illem-helyi-ügy

Illem-helyi-ügy

Ellene és mellette! Stílusosan mondva, „nem érzi szükségét„ sok vásárhelyi, hogy a WC bódét a Székelykaputól mindössze 4 méterre állították fel.
A kerékpárút helyett az úttesten gyalogolt – halálra gázolták

A kerékpárút helyett az úttesten gyalogolt – halálra gázolták

Mindszent és Mártély között egy idős férfi sötétben láthatósági mellény nélkül ballagott az úton, amikor egy autó elgázolta.
Keleti Éva

Keleti Éva

Szubjektív címmel nyílt kiállítás Keleti Éva fotóművész közelmúltban készített színészportréiból az Alföldi Galériában.
 

És ezt már olvasta?

Vereség a rájátszás első meccsén
Vereség a rájátszás első meccsén Az alapszakaszban 2. Tiszaújváros vendégeként kikapott ugyan a vásárhelyi csapat, de kiválóan tartotta magát. A második találkozón  kiharcolhatja az egyenlítést a párharcban.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025 2025. 12. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Melyik volt előbb: a nyúl vagy a tojás?
Melyik volt előbb: a nyúl vagy a tojás? A locsolkodás idején, amikor a piros tojás is gazdát cserélt, érdemes megtudnia honnan is ered ez a szokás? Na és a nyuszi mit keres itt?
 
A húsvéti sonka titkai: így válassz, így vásárolj
A húsvéti sonka titkai: így válassz, így vásárolj Itt a húsvét, és itt a sonkaszezon is. Most megmutatjuk a legfontosabb vásárlási tudnivalókat. Öt perc olvasást megér, hogy nyugodt, "jóízű" legyen a Húsvét!
 
Munkalehetőség a BYD szegedi gyárában
Munkalehetőség a BYD szegedi gyárában A HSZC Corvin Mátyás Technikum és Kollégium, valamint a HSZC Eötvös József Technikum több mint kétszáz tanulója ismerkedett meg a kínai autógyárral.
 
Pert nyert a város a Volánnal szemben
Pert nyert a város a Volánnal szemben A Volánbusz felperesi minőségében közel 400 millió Ft-ot követelt, amit jogerős ítéletében a Szegedi Ítélőtábla elutasított.
 
Keleti Éva szubjektív fotótárlata
Keleti Éva szubjektív fotótárlata

Keleti Éva világ életében színházi fotós volt, dokumentálta a próbák folyamatait, a bemutatók sikereit, benézett a kulisszák mögé, az öltözőkbe.