Kultúra, oktatásMindenki mindenkit osztályoz

2015. szeptember 25., péntek
 
Mindenki mindenkit osztályoz

Önértékelési csoportok alakulnak az iskolákban, a tanárok kétévente egymást osztályozzák majd, de a szülők is kapnak kérdőívet.

 

 

 

 


Ettől több - név nélkül nyilatkozó vásárhelyi - pedagógusnak máris rossz érzései vannak. Összefoglalva röviden: egymás kigolyózására is alkalmas a PÖCS.

A rövidített nevén kissé szerencsétlenre sikeredett PÖCS, a pedagógiai-szakmai ellenőrzéshez, vagyis a tanfelügyelethez kapcsolódó ötéves önértékelési program, amelyet az intézményvezető dolgoz ki: őt a kinevezés utáni második és negyedik évben, a tanárokat pedig kétévente értékelik.

 

Az Oktatási Hivatal által kidolgozott, az ''önértékelési standardokat'' tartalmazó kézikönyvek már elérhetőek az interneten, a bevezetésükhöz szükséges rendeletmódosításokat viszont még nem fogadták el. A kézikönyvek ugyanazokra az elvárásokra épülnek, mint a külső szakértők által végzett tanfelügyelet, a standardokat sajátos elvárásokkal, intézményi célokkal is ki lehet egészíteni. Az önértékelésnek három szintje van: az intézmény, a vezető és a pedagógus.

Az önértékelést végző Pedagógus Önértékelési Csoportok, vagyis PÖCS-ök feladata lesz az éves önértékelési terv elkészítése és feltöltése az Oktatási Hivatal által működtetett online felületre, az önértékelés előkészítése és megtervezése, a tanárok, szülők, diákok tájékoztatása, az önértékelésbe bevont pedagógusok felkészítése és támogatása. Az értékelésben részt vevő tanárok szintén az online felületre viszik fel a tapasztalataikat, és ide kell feltölteniük az értékelteknek a saját önértékelésüket is. 

 

Egyébként az önértékelés alapját ugyanazok a területek és kompetenciák adják, amelyeket a pedagógusminősítés során vizsgálnak. Az általános iskolák számára készült kézikönyv szerint ezek a pedagógiai módszertani felkészültség; a pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz szükséges önreflexió; a tanulás támogatása; a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése; a közössségfejlesztés, nyitottság és esélyteremtés; a pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése; a kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás; illetve az elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért. 

 

Számít például, hogy a tanár mennyire neveli a diákokat önálló gondolkodásra, célszerűen használja-e az online és digitális eszközöket, fenn tudja-e tartani a diákok érdeklődését, ki tud-e alakítani egy pozitív, bizalommal teli légkört, képes-e hatékonyan fejleszteni a hátrányos helyzetű vagy sajátos nevelési igényű diákokat is, figyelembe veszi-e a diákok eltérő társadalmi vagy kulturális hátterét, egyértelműen és érthetően kommunikál-e, alkalmazza-e a legújabb tudományos eredményeket.

Az önértékelés tartalmaz dokumentumelemzést, megfigyelést, interjúkat és kérdőíveket. Megnézik a tanfelügyelet és az intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó értékelőlapjait, a tanmenetet, a tematikus, az óra- és a más foglalkozásokhoz készült terveket, a naplót és a tanulói füzeteket is. Az értékelést végzők beülnek az órákra, foglalkozásokra, és elbeszélgetnek a tanárral, illetve az intézményvezetővel. Az eredmények alapján a tanároknak a vezetővel egyeztetve két évre szóló egyéni önfejlesztési tervet kell készíteniük.

 

Az eduline írása szerint nem mindenki lelkes: az egyik tanár szerint, az ő intézményvezetője csak legyintett, és megvonta a vállát. Egy másik pedagógus szerint ''ezzel is pontosan ugyanaz a baj, mint a többi intézkedéssel: a PÖCS felülről ráerőltetett, bürokratikus, átgondolatlan kényszer - egyes pedagógusok ingyenes többletmunkájával, mindenki megfélemlítésével.''

A kérdőíveket egyébként szintén az online rendszerben kellene elérhetővé tenni, de szükség esetén papíron is ki lehet töltetni őket. Az eredményeket, amelyeket egyébként a tanfelügyelők is figyelembe vesznek, mindenképpen fel kell majd vinni a rendszerbe. A szülői kérdőívek mellett lesz önértékelő - ezt az adott tanárnak kell kitöltenie - és munkatársi kérdőív is.

A szülőknek kiküldöttben olyan témák szerepelnek, mint a tananyag követhetősége, az igazságos és rendszeres számonkérés, a házi feladatok ellenőrzése, a korrepetálásra való hajlandóság, a közösségépítés, vagy a diákok véleményének a meghallgatása. Kérdés az is, hogy mennyire hiteles és példaadó az adott pedagógus, illetve hogy a diák mennyire motivált és szereti-e az órákat.

A tanároknak a kollégájukat többek között az alapján kell értékelniük, hogy mennyire ismeri a Nemzeti Alaptanterv szerinti tantárgyi követelményeket, áttekinthetőek-e a beszámolói, alapos-e a dokumentációja, nevelési kérdésekben konzultál-e velük, szervez-e a diákoknak szabadidős programokat, örömmel tanít-e, szakmai vitákban nyitott és toleráns-e, képezi-e magát, vannak-e új kezdeményezései. Az önértékelő kérdőívben is hasonló kérdések szerepelnek, a tanároknak pedig a diákokkal, szülőkkel, kollégákkal való kapcsolatukat is értékelniük kell.

 
 
Selmeczi Dorottya - OH
 

Olvassa el ezt is!

Előszerződés után tervezés

Előszerződés után tervezés

A református egyház kezelésébe kerül a közadakozásból a kárpátaljai Mezőváriban épülő új óvoda, amelynek építéséről előszerződést írtak alá szeptember 23-án.
Illem-helyi-ügy

Illem-helyi-ügy

Ellene és mellette! Stílusosan mondva, „nem érzi szükségét„ sok vásárhelyi, hogy a WC bódét a Székelykaputól mindössze 4 méterre állították fel.
Új parancsnoka van a vásárhelyi dandárnak

Új parancsnoka van a vásárhelyi dandárnak

Augusztus 9-én a dandárparancsnokság állománygyűlésén új parancsnok vette át a csapatzászlót és az alakulat vezetését a hódmezővásárhelyi Zrínyi Miklós-laktanyában.
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2

Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2

2025. 30. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 

És ezt már olvasta?

Átadták a belvárosi parkot
Átadták a belvárosi parkot Az évekkel ezelőtt a lakosság nagy része által elutasított városi könyvtár épületkomplexum tervezett helyén vissza nem térítendő támogatásból park létesült.
 
Mága Zoltán jótékonysági koncert a Református Ótemplom javára
Mága Zoltán jótékonysági koncert a Református Ótemplom javára Az augusztus 20-i koncert ingyenes, de regisztrációhoz kötött, regisztrálni a Szeged-Csanádi Egyházmegye honlapján (http://szeged-csanad.hu/maga-zoltan/) lehet.
 
Alkotmányjogi panasz a Versenyképes Járások Program miatt
Alkotmányjogi panasz a Versenyképes Járások Program miatt Márki-Zay Péter szerint egyértelmű politikai diszkrimináció történt nemcsak Hódmezővásárhellyel, hanem öt másik kisebb településsel szemben is.
 
Újabb tarlótűz, ezúttal Batidán
Újabb tarlótűz, ezúttal Batidán Megfékezték a tüzet hétfőn Hódmezővásárhely-Batidán, a lángok - a drónos magassági mérés szerint - végül 93 hektár gyepet, tarlót érintettek.
 
Tarlótűz Szikáncson - országos tűzgyújtási tilalmat rendeltek el.
Tarlótűz Szikáncson - országos tűzgyújtási tilalmat rendeltek el. Eloltották a szombat délután keletkezett tarlótüzet Hódmezővásárhely közelében. A szikácsi településrész mellett négy hektáron égett a tarló.
 
Megkezdődött a beiratkozás a Kalyi Jag vásárhelyi iskolájába
Megkezdődött a beiratkozás a Kalyi Jag vásárhelyi iskolájába Az iskola nem szegregátumként, hanem nemzetiségi iskolaként működik majd, azaz roma és nem roma diákokat egyaránt várnak.
 
Egy ismeretlen ismerős emlékére
Egy ismeretlen ismerős emlékére Talán fel sem tűnt a neve, pedig a munkája eredményeként közel félévszázadon át a vásárhelyi és vonzáskörzete lakosai az egészségi állapotukról fontos információkat kaphattak.