
Egy hete megérkezett a hetedik tram-train is a MÁV-START szentesi bázisára. A következő járművet a járműgyártó Stadler a tervek szerint december elején szállítja Magyarországra.
A szeptemberben megkezdődött tartampróbák jól haladnak, várhatóan november közepére a tram-trainek teljesítik a hatóság által előírt 50.000 kilométeres távot.
Jelenleg a tram-train járművek meghatározott biztonsági előírások melletti tesztelése, valamint felkészítése zajlik az utasforgalmi üzemre. A tesztelést a közlekedési hatóság, a megrendelő MÁV-START, és a szükséges tanúsító szervezetek bevonásával a járművek gyártója, a Stadler végzi. A tram-train járművek mindaddig a Stadler tulajdonában maradnak, amíg az utasforgalmi próbaüzem megkezdéséhez szükséges hatósági engedélyek rendelkezésre nem állnak.
Október végén a tartampróbákkal párhuzamosan megkezdődött a hatóság által előírt üzemi próba is. Ezen tesztidőszak alatt a járműveket már konkrét, valós menetrendi környezetben vizsgálják. Többek között havariahelyzeti szimulációt, próbautasokkal utasforgalmi tesztet és menetidőmérést végeznek. Az utasforgalmi próbát és baleseti szituációs gyakorlatot már el is végezték..
A típustesztek és egyéb próbák is folyamatban vannak, így vizsgálják a kamerarendszer, az utastájékoztató rendszer és a fékrendszer, illetve többjárműves szinkronüzem, az automatikus rendszerátmenet megfelelőségét a városi, a vasúti és a nagyvasúti pályák között.
A tesztelési folyamatok egyik célja kifejezetten az, hogy a gyártó Stadler minden olyan hibalehetőséget feltárjon, beazonosítson és megoldjon, amely az infrastruktúra, a járművek és az üzemeltetési körülmények bonyolult együttműködése és minden esetben egyedi együtt állása során felmerülhet. Utasforgalomba csak és kizárólag olyan járművek kerülhetnek, amelyek teljes körűen eleget tesznek minden jogszabályi követelménynek és egyéb feltételnek. A MÁV-START csak és kizárólag olyan járműveket vesz át, amelyek hibátlanul működnek, biztonságosak és minden hatósági engedéllyel rendelkeznek.
November elejétől már három vasútvillamos közlekedni tesztüzemben Szeged és Hódmezővásárhely között, végállomástól-végállomásig.
Lázár János a beruházásáért felelős kormánybiztos nyilvánosságra hozta a menetrendet, amely szerint november 29-től január 15-ig óránként, január 15-től március 15-ig csúcsodőszakban 20 percenként (hétvégeken éjszaka is), március 15-től - a végleges menetrendnek megfelelően - csúcsidőszakban 10- 15 percenként közlekedik, és mint az már közismert április közepéig ingyenes lesz a tram-train.