A Hódmezővásárhelyre érkező idegenek elcsodálkoznak, mennyien kerékpároznak a városban. Valóban a statisztikák szerint kiemelkedően sokan használják a kétkerekűt, de talán ismert az a tény is, hogy ez egyáltalán nem jellemző egész Magyarországra. Sőt, nemrég érdekes statisztikát tett közzé a Journal of Transport & Health magazine.
Ezek szerint hiába ült kerékpárra Nyugat-Európa és Skandinávia, s hiába épülnek egyre-másra a bicikli-utak a kontinensen: a statisztikák szerint évről évre csökken a kerekezők száma, és a világon lévő 1,4 milliárd háztartás közüi már csupán 550 millióban használnak biciklit. A visszaesés főként Kína miatt következett be: a világ legnépesebb országában mára 60 százalékra zuhant a drótszamarat használó háztartások aránya. A kerékpárt birtokló háztartások aránya, a nyugat-afrikai Burkina Fasóban a legnagyobb: 84 százalékos.
Egyébként Indiában, Afrikában, és Latin Amerikában is visszaszorulóban van a kerékpár, s az ok mindenütt ugyanaz: ahogy emelkedik az életszínvonal, emberek milliói ülnek át autókba, illetve mopedekre és motorokra. A Journal of Transport and Health című folyóiratban publikált tanulmány szerint gyökeres fordulat történt a kerékpáreloszlásban: ma már a fejlett országokban gyakoribb a biciklizés, és a holland, illetve a dán háztartások állnak az élen jóval több mint 80 százalékos aránnyal.
Magyarország a középmezőny alsó felében áll, 40 százalék körüli a kerékpárt használó háztartások arányával. Európában Románia és Bulgária a sereghajtó 30 százalékos aránnyal.
Még egy beszéde adat: az OECD kerékpáros-biztonsággal foglalkozó felmérése szerint ahogy nő egy-egy országban a biciklizők száma és az általuk megtett út átlagos hossza, úgy válik egyre biztonságosabbá a kerekezés. Hollandiában például egy ember évente átlag 864 kilométert teker kerékpárral, s az országban egymilliárd kilométernyi kerékpáros utazásra 10,7 kerékpároshalál jut. A fejlett országok közül az USA képviseli a másik végletet: ott fejenként átlagosan 44 kilométert kerekeznek évente, és 44 haláleset jut egymilliárd kilométerre.
Magyarországon a KSH adatai szerint 2015-ben 1810 személyi sérüléses kerékpárosbaleset történt.