
Országos kompetenciamérést tartanak május 25-én az ország szinte összes iskolájában, több mint 266 ezer diák részvételével. Összesen 2636 iskola 3586 telephelyén a 6., a 8. és a 10. évfolyam diákjai – a szokásos tanítás helyett – az országos mérés feladatlapjait írják meg.
Május 24-én az írásbeli érettségi zárónapja után egy nappal az iskolákban az országos kompetenciamérés kezdődik. Nem volt váratlan, hiszen a 2015/16-os tanévi menetrendben szerepel.
A mérés – a sajátos nevelési igényű tanulók egy szűk csoportját kivéve – az adott évfolyamokon minden tanuló számára kötelező, így idén 266 562 diák vesz részt benne (a 6. évfolyamon 91 029, a 8. évfolyamon 88 459, a 10. évfolyamon 87 074).
A hivatal közleménye szerint a teljes körű mérések célja a tanulók képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezése, függetlenül attól, hogy ezeken a területeken gyengébb vagy erősebb képességű. Mint írták, a feladatlapoknak nem céljuk az, hogy minden tanuló könnyen megoldja az összes feladatot, hiszen az ország legjobb és leggyengébb diákjai is ugyanazt a tesztfüzetet kapják, és a mérésnek mindegyikükről megfelelően megalapozott eredményeket kell szolgáltatnia. Így nem lehet meglepő, hogy míg egyes tanulócsoportok szokatlanul nehéznek találják a felmérést, mások szerint túlságosan könnyű.
Sok vitát váltott ki a szülők, de a pedagógusok körében is, hogy a mérés megírása előtt vagy utána a diákok kézhez kapják a tanulói kérdőívet, amelyben a szociokulturális hátterükről szerepelnek kérdések. A kérdőívek kitöltése a mérési eredmények értékelésének szempontjából rendkívül fontos, ám a tanulók és szüleik számára önkéntes.
A tanulói kérdőív kérdéseire adott válaszokat az érintettek (szülők, tanulók) hozzájárulása nélkül az iskola nem ismerheti meg, azokat nem kezelheti. A kitöltött tanulói kérdőívek kezelésének szabályaira az Oktatási Hivatal külön levélben is felhívta az iskolák figyelmét – közölték.