







Szeptember 2-ig látogatható, a Tiszta forrás címmel csütörtök délután a 100 éves hódmezővásárhelyi Művészek Agyagipari Majolika Telepének történetéből nyílt kiállítás Budapesten, a Duna Palotában. A megjelenteket Bíró Ildikó, a Duna Palota igazgatója és Almási István, Hódmezővásárhely polgármesteri jogkört gyakorló alpolgármestere köszöntötte. A kiállítást Fekete György belsőépítész, professzor emeritus, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke nyitotta meg.
Pannonhalmi Zsuzsa Ferenczy Noémi-díjas keramikus, a kiállítást szervező Wartha Vince Kerámiaművészeti Alapítvány elnöke elmondta, hogy a hódmezővásárhelyi kerámiaművészet múltját és jelenét bemutató kiállítás anyagának nagy része a dél-magyarországi városból érkezett. Száz-száztíz eredeti, 1912 és 1938 között az alapítók által készített műtárgy kerül a tárlókba.
Emellett negyven 70x100 centiméteres fotót is kiállítanak, fölidézve a vásárhelyi kerámia történetének kezdeteit, és válogatást látható az alapító festők - Tornyai János és Endre Béla - képeiből.
"Hasonlóan Bartókhoz, aki tiszta forráson az ősi, érintetlen népzenét értette és tartotta mindenekfeletti értéknek, a vásárhelyi népi kerámia forrásanyagként mutatott utat a későbbi korok számára. Ezt demonstrálja a budapesti kiállítás is” - hangsúlyozta a keramikus.
A Művészek Majolika és Agyagipari Telepét 1912-ben Endre Béla festő, grafikus, Kallós Ede, Pásztor János és Rubletzky Géza szobrász, Smurák József, Arad város főépítésze, Tornyai János festőművész és Weisz Mihály vásárhelyi csizmadia, költő, keramikus alapította. A kezdeményező Tornyai volt, miután visszatért Párizsból, és sokhelyütt népi kerámiákat látott, így Munkácsy Mihály műtermében is. A telep megalapításával az volt a céljuk, hogy a népi kultúra szín- és formagazdagságát áttegyék a polgári kultúrába.
„Szakszerűen gyűjtötték, katalogizálták az anyagot, amelyet Plohn József fotózott. Az ő képei láthatók a mostani tárlaton” - tette hozzá a keramikus.
Medgyessy Ferenc szobrászt már fiatal korában baráti szálak fűzték a vásárhelyiekhez. Tornyai Jánossal és Endre Bélával együtt lelkesedett a magyar népi művészet kincseiért. A legintenzívebb kapcsolata a városhoz az 1913 és 1925 közötti időszakban volt. Több kisplasztikájának kerámiaváltozata és önálló mázas kerámiái is vásárhelyi kivitelezésűek – mondta Pannonhalmi Zsuzsa.
A Tiszta forrás című kerámiatárlat szeptember 2-áig tart nyitva.
Kapcsolódó cikkünk: