Kedden délelőtt a rendőrök egy rövid időre még az M5-öst is lezárták, hogy az építők beemelhessék az utolsó tartóoszlopok egyikét, amelyekre fix traffipaxot szerelnek.
Ezzel lassan a végéhez közeledik a közel 400 kamera felszerelése, amely része az úgynevezett VÉDA rendszernek.
A Közúti Intelligens Kamerahálózat kiépítése december 31-ével lezárul és már elkezdődtek a tesztek, bár még büntetések kipostázásáról nincs hír.
A VÉDA rendszert 14,5 milliárd forint Európai Uniós támogatás felhasználásával valósították meg. A régóta dédelgetett terv szerint igen hatékony és sokrétű felhasználást ígér a Magyarország főútjain és sztrádáin található kamera, ugyanis a közúti közlekedési balesetek bekövetkezése 93%-ban járművezetői hibára, konkrétabban a közlekedési szabályok megszegésére vezethető vissza.
Hogy az Országos Rendőr-főkapitányság mennyire komolyan gondolja a megelőzést, néhány adat, illetve eszköz, amely a szabálytalanul autózókat kívánja kiszűrni. A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat három fő elemből áll. Ezek a változtatható helyű és fix telepítésű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok, illetve a különböző jogsértések dokumentálásából származó adatokat kezelő Közlekedésbiztonsági Automatizált Feldolgozó és Információs Rendszer.
A külföldi jogsértőkkel szembeni hatékonyabb fellépés érdekében 26 darab nagyteljesítményű személygépkocsit szerzett be a rendőrség. Szintén a projekt keretein belül történik meg 958 kézi adatrögzítő és információs eszköz használatba vétele, amelyek a megállításos közúti ellenőrzést végző rendőrök munkáját segítik.
A 160 darab szupertraffipax már március - az egyhónapos türelmi idő - óta működik, de jelenleg is csak a sebességmérés jár joghatással. A 365 darab fix telepítésű traffipax kivitelezési munkálatok napokon belül befejeződnek, mind a 134 kijelölt útszakaszon.
2016 elejétől kezdik a tesztüzemet és a rendőrség ígérete szerint kizárólag azt követően kezdi meg a változtatható helyű eszközök kiegészítő funkcióinak és a fix telepítésű tarffipaxok éles működtetését, hogy meggyőződött az eszközök és az adatbázisok rendszerszinten összehangolt működéséről. Arra is felhívják a figyelmet, hogy az automatizált rendszer biztonsági kontrolljaként ügyintézők is ellenőrzik kapott adatokat, hogy ne kapjanak kézhez a közlekedők téves információkon alapuló, ezáltal megalapozatlan határozatokat.
A rendőrség hangsúlyozza, a rendszer élesítése előtt két héttel tájékoztatni fogják a közvéleményt.
Íme egy naprakész „élő” állandóan frissülő térkép, amelyen a fix traffipaxok mellett a napi mérőhelyeket is megtalálják az autósok ITT! Kattintson!
Közérthető illusztrációs videón mutatják be, hogyan is működnek majd a fix traffipaxok: