
A gumiabroncsok- főként gördülési ellenállásuk miatt - a gépjárművek üzemanyag-fogyasztásának 20-30 százalékáért felelősek. Számítások szerint a legjobb és a legrosszabb kategória között egy év alatt 80 liternyi üzemanyag is lehet a megtakarítás. A jelenlegi üzemanyagárak melett ez pedig nem kevés - 35-40 ezer forint.
Július elsejétől olyan címkék segítik a vásárlókat a gumiabroncsok kiválasztásában, mint amilyenekkel a lakások energiafelhasználását jelzik. Az uniós címke a gumiabroncs takarékosságát, tapadását és zaját jelzi majd betűvel és színkódokkal. Az objektív összehasonlítást lehetővé tevő rendszer megalkotására elsősorban azért volt szükség, mivel a mai abroncsok tulajdonságait már nem lehet ránézésre megállapítani. Arról nem is beszélve, hogy az unió nem titkolt céljai között szerepel, hogy energiatakarékosabbá tegye a közúti közlekedést is.
Az Európai Parlament álláspontja szerint ugyanis a gumiabroncsok címkézése révén 2020-ig a gépjárművek teljes energiafogyasztása 20 százalékkal csökkenthető. A gumiabroncsok ugyanis - főként gördülési ellenállásuk miatt - a gépjárművek üzemanyag-fogyasztásának 20-30 százalékáért felelősek. Ezért a gumiabroncsok gördülési ellenállásának csökkentése jelentős mértékben hozzájárulhat a közúti közlekedés energiahatékonyságához, és ezáltal a kibocsátás csökkentéséhez.
Az objektív összehasonlítási rendszer tehát alapvető döntési lehetőséget biztosít a vásárlók számára, akik így nem csak fogyasztóvédelmi, hanem a hatékonyság szempontjából is jó döntést tudnak hozni. Ehhez azonban az unió álláspontja szerint elengedhetetlen, hogy a gyártók, beszállítók és forgalmazók betartsák a címkézési rendelkezéseket, és egyenlő feltételeket alakítsanak ki a Közösségen belül. Ezért a tagállamoknak hatékony intézkedéseket kell hozniuk, beleértve a piacfelügyeletet, a rendszeres utólagos ellenőrzéseket és a hatékony szankciókat, amelyek biztosítják a rendeletben foglaltak betartását. Mindezek ugyanakkor drágulást hozhatnak a gumiabroncsok háza táján. Az Európai Parlament véleménye szerint viszont az üzemanyag-hatékony gumiabroncsok költséghatékonyak, mivel az üzemanyag-megtakarítás bőségesen ellensúlyozza a gumiabroncsok magasabb előállítási költségéből adódó magasabb beszerzési árat.
A rendelet ugyanakkor nem vonatkozik a következőkre:
újrafutózott gumiabroncsokra;
professzionális terepjáró-gumiabroncsokra;
az első alkalommal 1990. október 1-je előtt nyilvántartásba vett gépjárművekre történő felszerelésre szánt gumiabroncsokra;
T típusú, ideiglenes használatra szánt tartalék gumiabroncsokra;
azokra a gumiabroncsokra, amelyek sebességhatára kevesebb mint 80 km/h;
azokra a gumiabroncsokra, amelyeknek névleges kerékpántátmérője nem haladja meg a 254 mm-t, vagy pedig legalább 635 mm a névleges kerékpántátmérőjük;
a vontatási tulajdonságaik javítása érdekében kiegészítő eszközökkel felszerelt gumiabroncsokra, például a fogazott gumiabroncsokra.
Hogyan értelmezd a gumiabroncs címkén található információkat?
1. Üzemanyag-hatékonyság
Az üzemanyag-fogyasztás és ezáltal a széndioxid-kibocsátás szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok egyik lényeges paraméterével, a gördülési ellenállással, mely a kerekek útpályán való gördülésekor folyamatosan fennálló ellenálló hatás. A legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell. A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20 százalékát teszi ki, ezért fontos törekvés az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése. A címkén a gördülési ellenállás mérése által meghatározott üzemanyag-hatékonyságot egy A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az A a legjobb, a G pedig a leggazdaságtalanabb eredményt jelenti. Az értelmezést színek is segítik: a kedvezőbb tulajdonságokat jelző zöldektől a szabályozás hatályba lépése után már nem is engedélyezett pirosig. Számítások szerint a legjobb és a legrosszabb kategória között egy év alatt 80 liternyi üzemanyag is lehet a megtakarítás. A jelenlegi üzemanyagárak melett ez pedig nem kevés - 35-40 ezer forint.
2. Fékút nedves úton
A nedves útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legnagyobb súllyal bíró biztonsági paramétere; a címkén látható információ ezen belül is a fékútra vonatkozik. Az osztályozás A-tól F-ig történhet, ahol A a legjobb, F pedig a legrosszabb. (A G-t itt nem használják, és a rendelet hatályba lépését követően F osztályú termék sem hozható forgalomba.) Az egyes kategóriák közti különbségek 3 métertől 6 méterig terjednek, a jármű 80 km/óra sebességről történő lefékezésekor. Az A és F kategóriába tartozó termékek fékútja közti különbség több, mint 18 méter is lehet.
3. Gördülési zaj
A közúti forgalom zajának (amely nemcsak kellemetlen, hanem az egészséget is károsítja) egyik fő forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs saját zajának mértékét decibelben (dB) tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik; minél több a fekete ív, annál zajosabb az abroncs.
A rendelkezés szerint 3 besorolási osztály létezik:
1 fekete ív: 3 dB-lel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték
2 fekete ív: már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak
3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak