GazdaságJúlius elsejétől erre is figyelhetnek a magyar autósok

2012. július 1., vasárnap
 
Július elsejétől erre is figyelhetnek a magyar autósok

A gumiabroncsok- főként gördülési ellenállásuk miatt - a gépjárművek üzemanyag-fogyasztásának 20-30 százalékáért felelősek. Számítások szerint a legjobb és a legrosszabb kategória között egy év alatt 80 liternyi üzemanyag is lehet a megtakarítás. A jelenlegi üzemanyagárak melett ez pedig nem kevés - 35-40 ezer forint.

 

 

 

Július elsejétől olyan címkék segítik a vásárlókat a gumiabroncsok kiválasztásában, mint amilyenekkel a lakások energiafelhasználását jelzik. Az uniós címke a gumiabroncs takarékosságát, tapadását és zaját jelzi majd betűvel és színkódokkal. Az objektív összehasonlítást lehetővé tevő rendszer megalkotására elsősorban azért volt szükség, mivel a mai abroncsok tulajdonságait már nem lehet ránézésre megállapítani. Arról nem is beszélve, hogy az unió nem titkolt céljai között szerepel, hogy energiatakarékosabbá tegye a közúti közlekedést is.

Az Európai Parlament álláspontja szerint ugyanis a gumiabroncsok címkézése révén 2020-ig a gépjárművek teljes energiafogyasztása 20 százalékkal csökkenthető. A gumiabroncsok ugyanis - főként gördülési ellenállásuk miatt - a gépjárművek üzemanyag-fogyasztásának 20-30 százalékáért felelősek. Ezért a gumiabroncsok gördülési ellenállásának csökkentése jelentős mértékben hozzájárulhat a közúti közlekedés energiahatékonyságához, és ezáltal a kibocsátás csökkentéséhez.

Az objektív összehasonlítási rendszer tehát alapvető döntési lehetőséget biztosít a vásárlók számára, akik így nem csak fogyasztóvédelmi, hanem a hatékonyság szempontjából is jó döntést tudnak hozni. Ehhez azonban az unió álláspontja szerint elengedhetetlen, hogy a gyártók, beszállítók és forgalmazók betartsák a címkézési rendelkezéseket, és egyenlő feltételeket alakítsanak ki a Közösségen belül. Ezért a tagállamoknak hatékony intézkedéseket kell hozniuk, beleértve a piacfelügyeletet, a rendszeres utólagos ellenőrzéseket és a hatékony szankciókat, amelyek biztosítják a rendeletben foglaltak betartását. Mindezek ugyanakkor drágulást hozhatnak a gumiabroncsok háza táján. Az Európai Parlament véleménye szerint viszont az üzemanyag-hatékony gumiabroncsok költséghatékonyak, mivel az üzemanyag-megtakarítás bőségesen ellensúlyozza a gumiabroncsok magasabb előállítási költségéből adódó magasabb beszerzési árat.



A rendelet ugyanakkor nem vonatkozik a következőkre:

újrafutózott gumiabroncsokra;

professzionális terepjáró-gumiabroncsokra;

az első alkalommal 1990. október 1-je előtt nyilvántartásba vett gépjárművekre történő felszerelésre szánt gumiabroncsokra;

T típusú, ideiglenes használatra szánt tartalék gumiabroncsokra;

azokra a gumiabroncsokra, amelyek sebességhatára kevesebb mint 80 km/h;

azokra a gumiabroncsokra, amelyeknek névleges kerékpántátmérője nem haladja meg a 254 mm-t, vagy pedig legalább 635 mm a névleges kerékpántátmérőjük;

a vontatási tulajdonságaik javítása érdekében kiegészítő eszközökkel felszerelt gumiabroncsokra, például a fogazott gumiabroncsokra.

 

Hogyan értelmezd a gumiabroncs címkén található információkat?

1. Üzemanyag-hatékonyság

Az üzemanyag-fogyasztás és ezáltal a széndioxid-kibocsátás szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok egyik lényeges paraméterével, a gördülési ellenállással, mely a kerekek útpályán való gördülésekor folyamatosan fennálló ellenálló hatás. A legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell. A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20 százalékát teszi ki, ezért fontos törekvés az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése. A címkén a gördülési ellenállás mérése által meghatározott üzemanyag-hatékonyságot egy A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az A a legjobb, a G pedig a leggazdaságtalanabb eredményt jelenti. Az értelmezést színek is segítik: a kedvezőbb tulajdonságokat jelző zöldektől a szabályozás hatályba lépése után már nem is engedélyezett pirosig. Számítások szerint a legjobb és a legrosszabb kategória között egy év alatt 80 liternyi üzemanyag is lehet a megtakarítás. A jelenlegi üzemanyagárak melett ez pedig nem kevés - 35-40 ezer forint.


2. Fékút nedves úton

A nedves útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legnagyobb súllyal bíró biztonsági paramétere; a címkén látható információ ezen belül is a fékútra vonatkozik. Az osztályozás A-tól F-ig történhet, ahol A a legjobb, F pedig a legrosszabb. (A G-t itt nem használják, és a rendelet hatályba lépését követően F osztályú termék sem hozható forgalomba.) Az egyes kategóriák közti különbségek 3 métertől 6 méterig terjednek, a jármű 80 km/óra sebességről történő lefékezésekor. Az A és F kategóriába tartozó termékek fékútja közti különbség több, mint 18 méter is lehet.


3. Gördülési zaj

A közúti forgalom zajának (amely nemcsak kellemetlen, hanem az egészséget is károsítja) egyik fő forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs saját zajának mértékét decibelben (dB) tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik; minél több a fekete ív, annál zajosabb az abroncs.

 

A rendelkezés szerint 3 besorolási osztály létezik:

 

1 fekete ív: 3 dB-lel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték

2 fekete ív: már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak

3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak

 
 
Forrás: Pénzcentrum nyomán
 

Olvassa el ezt is!

Kilenc hétig pótlóbuszok Szeged és Orosháza között

Kilenc hétig pótlóbuszok Szeged és Orosháza között

A Hódmezővásárhely és Orosháza közötti pályakarbantartással több perces késéseket okozó sebességkorlátozásokat szűntetnek meg.
Diplomaátadó a Mezőgazdasági Karon

Diplomaátadó a Mezőgazdasági Karon

A Szegedi Tudományegyetem Mezőgazdasági Kara 68. Diplomaátadó Ünnepi Tanácsülését tartja július 4-én. A 35 végzett hallgatóból négyen külföldiek
Szelektív hulladékgyűjtés Vásárhelyen 2025-ben

Szelektív hulladékgyűjtés Vásárhelyen 2025-ben

II. félév. A heti kukaürítés nem változott, de most már havi két alkalmmal van a szelektív hulladékszállítás.

620 alkotó 1500 alkotás

620 alkotó 1500 alkotás

A zsűri június végéig dönt arról, hogy mely műveket tekintheti meg a közönség az október első vasárnapján nyíló Őszi Tárlaton.
 

És ezt már olvasta?

Vásárhelyi mazsorettek Monzában
Vásárhelyi mazsorettek Monzában A hódmezővásárhelyi Crystal Dance Club Egyesület 24 versenyzővel, két koreográfiával képviselte Magyarországot.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025 2025. 24. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Következik a Szabadság téri Óvoda
Következik a Szabadság téri Óvoda A fennállásának 50. évfordulója alkalmából a Villeroy & Boch Magyarország Kft. óvodai mosdó felújítási programba kezdett Vásárhelyen.
 
Hétfői helyzet
Hétfői helyzet Július 7-én, hétfőn délután három óra előtt pár perccel érkezett meg a vihar Csongrád-Csanád vármegye területére.
 
Tram train menetrend változás
Tram train menetrend változás Július 7-től augusztus 17-ig a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) villamospálya felújítást végez Szeged belvárosában.
 
144 műalkotás az Alföldi Galériában
144 műalkotás az Alföldi Galériában Akár egy második, szintén országos színvonalú tárlat is összeállhatna, azonban az Alföldi adottságai ennyi alkotásban maximalizálják a  művek mennyiségét.
 
Szabadtéri tűzesetek - idén már csaknem két és félszer több
Szabadtéri tűzesetek - idén már csaknem két és félszer több Az elmúlt napokban, hetekben jelentősen megnőtt a szabadtéri tűzesetek száma. 99%-át emberi tevékenység, emberi gondatlanság okozza.