Az egyik legfontosabb vezetői funkció az ellenőrzés, melynek célja az eredményesség javítása – mondta el dr. Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár a tanfelügyeleti rendszerrel kapcsolatban egy hétfői sajtótájékoztatón.
Nyáron a tervek szerint 800-1000 szakértőt képeznek majd ki, hogy szeptembertől kezdetét vehesse a munka. Nagyjából 150 ezer pedagógus ellenőrzése fog megtörténni öt éven belül.
A most bevezetendő rendszer nem összetévesztendő a korábbival. Alapelv, hogy ez nem szakos felügyelet, tehát nem tantárgygondozói munkáról van szó. A mostani ellenőrzésen a pedagógiai munka és az intézményműködés ellenőrzését kell érteni, melynek során megvizsgálják a pedagógusok munkáját, az intézményvezetők munkáját (mind pedagógiai, mind vezetői szempontból), valamint az egész intézmény ellenőrzése és minősítése is megtörténik. Az ellenőrzés egységesen kéttagú szakértői bizottság megjelenéséből áll majd, akik munkájukat három fázisban végzik: előkészítés, tényleges terepmunka (óralátogatás), ehhez kapcsolóan egy körülbelül 30 perces interjú a pedagógussal, majd a látottak dokumentálása.
Három szakaszban vezetik be a tanfelügyeletet. Az előkészítés szakasza már lezárult, ennek keretében megtörtént a hasonló jellegű modellek áttekintése, amik alapján szakmai javaslat készült arra vonatkozóan, hogy hogyan működjön a magyar rendszer. Most következik a kipróbálás szakasza, ennek során több mint 50 intézményben mintegy 700 pedagógust ellenőriznek, így tesztelik a módszer működését. Nyáron a tervek szerint 800-1000 szakértőt képeznek majd ki, hogy szeptembertől kezdetét vehesse a munka. Utolsó lépésként az OH a megyei kormányhivatalokkal együttműködve elkészíti a beosztásokat és lefolytatják az ellenőrzéseket. Nagyjából 150 ezer pedagógus ellenőrzése fog megtörténni öt éven belül, ugyanis a jogszabály szerint ötévente kell a pedagógusoknak átesniük az ellenőrzéseken. Az ellenőrzéseket szakértők végzik, akik vállalkoznak erre a feladatra. A tesztelés után tudják majd megmondani, hogy az értékeléseket a munkáltató milyen célra használhatja, illetve a fenntartó részére milyen hasznos információkkal szolgálhatnak.