Belenézhetnek a tanárok óravázlatába, valamint a diákok házi feladatába, órai jegyzeteibe is, papírmunka, értékelés, hivatali hierarchia - a hanyag vagy feledékeny tanárok felköthetik a gatyájukat, ha jön a tanfelügyelő.
Márpedig egyszer mindenki sorra kerü! Az új köznevelés egyik legfontosabb elemének nevezte a pedagógusok szakmai ellenőrzésének visszaállítását Hoffmann Rózsa államtitkár még januárban. Az 1985-ban megszűnt ellenőrzési rendszer elvileg már szeptember óta működik, a gyakorlatban azonban nem hallani az állítólag nyáron kiképzett 800-1000 szakértő munkájáról, bár a Vásárhelyi Hírek több forrása is megerősítette, most már tényleg…!
A szeptemberben bevezetett pedagógus-életpályamodell alapján a tanárok minősítési eljárásának része az óralátogatás is.
Az új rendszer nem összetévesztendő össze a korábbival. Alapelv, hogy ez nem szakos felügyelet, tehát nem tantárgygondozói munkáról van szó. A mostani ellenőrzésen a pedagógiai munka és az intézményműködés ellenőrzését kell érteni,Az óralátogatás időpontját előzetesen egyezteti a szaktantárgyi szakértő, az adott iskola igazgatója és a pedagógus – az óra előtt a szakértő összefoglalja a látogatás menetét és a megfigyelés szempontjait, a tanár pedig az adott osztályról és a tanóra előzményeiről (például a házi feladatokról) számol be, és megmutatja az óratervet. A szakértő az órán a tanár szakmai és tantárgyi tudását vizsgálja, és különböző szempontok alapján értékeli a pedagógus munkáját, ún. foglalkozásmegfigyelési naplót és jegyzeteket készít. Tisztában van-e a tanár a tantárgy legfrissebb tudományos eredményeivel? Azt is tudja, hogyan lehet ezeket a gyakorlatban alkalmazni? Megnézi azt is, hogy az óraterv mennyiben illeszkedik a Nemzeti alaptantervben meghatározott célokhoz. Mennyire tudja motiválni a tanár a diákokat? Hozzáigazítja-e a tanulási feladatokat a tanulók aktuális érzelmi, fizikai állapotához, és mennyire képes a személyiségüket fejleszteni? Érvényesíti-e az egyéni bánásmódot? Megfelelően foglalkozik-e a speciális tanulási igényű diákokkal? Tudja-e őket integrálni?
Az óralátogatás után a pedagógus és a szakértő közösen elemzi a látottakat – ekkor beszélhetik meg például azt, hogyan értékeli a tanár a saját munkáját, milyen tanulságokat és javaslatokat lehet megfogalmazni, de olyan részleteket is átbeszélhetnek, mint hogy a tanár miért tért el az óratervtől.
Az ellenőrzés egységesen kéttagú szakértői bizottság megjelenéséből áll majd, akik munkájukat három fázisban végzik: előkészítés, tényleges terepmunka (óralátogatás), ehhez kapcsolóan egy körülbelül 30 perces interjú a pedagógussal, majd a látottak dokumentálása.
Az Oktatási Hivatal a megyei kormányhivatalokkal együttműködve elkészíti a beosztásokat és lefolytatják az ellenőrzéseket. Nagyjából 150 ezer pedagógus ellenőrzése fog megtörténni öt éven belül, ugyanis a jogszabály szerint ötévente kell a pedagógusoknak átesniük az ellenőrzéseken.
Az Oktatási Hivatal nemrég kiadott egy 70 oldalas kézikönyvet, amiben felsorolják, hogy az általános iskolák tanárainak és igazgatóinak mire kell készülniük, ha jön az ellenőrzés. A dokumentumból sok részlet kiderül az ellenőrzések pontos menetéről, arról, hogy ki és hogyan vesz részt benne, és mire kell felkészülniük a pedagógusoknak, igazgatóknak. A felügyelők látogatását senki sem úszhatja meg: évente 30 ezer pedagógust, ezer vezetőt és ezer intézményt ellenőriz majd 5 ezer szakértő. Az előmeneteli rendszerben minősítésre váró tanároknak mindenképpen át kell esniük az ellenőrzésen, mivel az ott kapott értékelés beleszámít majd a minősítésbe.
Nézzen bele a 70 oldalas kézikönyvbe ITT!