
Hivatásos örömlányok testét egy speciális, kézi szkenner segítségével beolvasta, és az így létrehozott, közel életnagyságú printeket különálló fa dobozokra applikálta. A vásárhelyi Szabó Klára Petra képzőművész meglepő alkotásai az Ernst Múzeumban.
Képeink az április 5-i megnyitón készültek
Megírtuk, április 5-én este nyílt meg Budapesten 26 Derkovits ösztöndíjas fiatal művész kiállítása, az Ernst Múzeumban. Készman József, a tárlat kurátora elmondta, az ’Újragondolt hagyomány’című kiállítás inkább pillanatnyi keresztmetszet, mint generációs összkép: azt mutatja meg, hogy mik azok a jellegzetes problémák, jelenségek, témák, amelyek a 35 év alatti alkotókat foglalkoztatják.
Az igen nagy közönségérdeklődés mellett megnyílt tárlaton a művészeti önkifejezésbe integrált korszerű technikák közül, kiemelkednek két alkotó innovatív munkái. A szobrászat és az installáció határán helyezhetők el Takács Szilvia alkotásai, aki legutóbb makettszerű ókori római házak ihlette kiégetett plasztikák ablakában filmet is vetít - önmaga főszereplésével. Most reliefekre vetített. A hódmezővásárhelyi Szabó Klára Petra legújabb portré sorozatában viszont egy különleges thermo festékkel vont be dobozokat, amelyek normális körülmények között feketék, hő hatására viszont átlátszóvá válnak. Hozzá kell érni a dobozokhoz, hogy aztán azokat a néző érintésétől, a kéz melegétől láthatóvá váljanak. Újszerűségével, a megnyitó egyik szenzációja Szabó Klára Petra négy alkotása.
A Vásárhelyi Híreknek az ötletről és a megvalósításról elmondta, a sorozat nem kísérletezés, hanem tudatos koncepció. Művészként régóta foglalkoztatja a test mint identitás- és üzenetközvetítő felület.
„Bár a test üzenetközvetítő funkciójának vizsgálata kapcsán korábban is érdekelt a prostitúció mint iparág, elsőként amszterdami tartózkodásom során kerültem személyes kapcsolatba hivatásos örömlányokkal. A velük való beszélgetések során döbbentem rá, hogy legtöbbünkkel ellentétben képesek tudatosan „függetleníteni magukat” testüktől: áruba bocsátani, megvételre kínálni azt. Szándékosan tárgyiasítják saját fizikai valójukat, amelyet azután mások is tárgyként, áruként kezelnek majd„ mondta a vásárhelyi művész.
A 6 darabból álló portrésorozatot – amelynek a kiállításon 4 darabja látható – olyan örömlányokról készítette, akik hivatásszerűen űzik ezt az ősi mesterséget. Vállalták, hogy egy speciális, kézi szkenner segítségével beolvassa a testüket, és az így létrehozott, közel életnagyságú printeket különálló fa dobozokra applikálja.
A dobozokat bevonta egy különleges, fekete thermo festékkel, amely (mint az a videón látható) a kéz melegétől válik áttetszővé – így fedve fel az alatta lévő második festékréteget: a lányok testét.
Szabó Klára Petra az Ernst Múzeumban kiállított, meghökkentő és újszerű alkotásokkal azt akarta kifejezni, hogy ugyanúgy ahogy portréalanyainak az életében, központi szerepe van az érintésnek, simogatásnak, vagyis a fizikai kontaktusnak. A néző csak akkor élvezheti az alkotásokat, ha megérinti azokat, ha saját teste segítségével létesít kapcsolatot a művekkel.
„Az érintés intenzitása meghatározza a művek élvezhetőségét is: minél inkább feladja valaki saját kívülálló pozícióját, annál többet láthat a portrékból. A néző saját döntésének megfelelő mértékben és ideig veheti birtokba a lányok testét – természetesen csupán átvitt értelemben” összegezte Szabó Klára Petra.
Kapcsolódó cikkünk:
Újragondolt hagyomány korszerű ábrázolásban