
A név nélkül nyilatkozó vásárhelyi tanárok legtöbbjének is fenntartásai vannak az etikaikódex- tervezettel kapcsolatban.
A Vásárhelyi Hírek telefonos körkérdései nyomán az érdekesebb megjegyzésekből szemezgetve, volt, aki azt mondta, a jó anyagi körülmények között élő tanárnőnek megvan a lehetősége, hogy csinosan, divatosan járjon tanítani. Ez azért nem mondható általánosnak ebben a szakmában. Volt aki azt nehezményezte, hogy az etikai kódex, illetve a benne lévő idevonatkozó utalások helyett, az igazgató feladata lenne indokolt esetben jelezni a pedagógusnak, hogy érdemes lenne többet foglalkoznia a külső megjelenésével. Sőt többen úgy vélik, sérti az önérzetüket, hiszen eddig is maximális elhívatottsággal végezték munkájukat, ami ezután is így lesz, és ehhet szükségtelen az íróasztalok mellett megkreált etikai kódex.
Egyébként a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) Országos Választmánya egyhangú szavazással elutasította a Nemzeti Pedagógus Kar által kidolgozott etikaikódex-tervezetet, és erre kéri a közoktatásban dolgozó más szakmai és szakmai-érdekvédelmi szervezeteket is. A PDSZ állásfoglalása szerint - amelyet augusztus 11-én küldtek el az MTI-nek - a szervezet kategorikusan elutasítja a Nemzeti Pedagógus Kar "kormány által kierőszakolt létrehozásának ötletét". A 2014 kora nyarán megalakult szervezetet és az általa összeállított etikai kódexet illegitimnek tekintik, mert nem tudja maga mögött a pedagógustársadalom túlnyomó többségének támogatását - írták. Megítélésük szerint "a nemzeti köznevelési törvény által oktrojált" Nemzeti Pedagógus Kar tevékenysége sokkal inkább "a hatalom kiszolgálásának eszköze, mint a közoktatás válságának leküzdéséért dolgozó szervezet".
A PDSZ úgy látja, a közoktatás szakmai, jogi, erkölcsi környezetének meghatározására jogszabályok vannak, és értelmetlen ezek duplikálása, hiszen a törvények lefedik a kódex által feldolgozott területet. A vitára bocsátott dokumentum tele van tetszőlegesen értelmezhető kifejezésekkel, meghatározásokkal, a személyes szabadságjogokba ütköző követelményekkel és más olyan megfogalmazásokkal, amelyek teljesítése életidegen a 21. században - fogalmaztak.
Hangsúlyozták: a kódex szellemisége a pedagógust "önálló értékrend nélküli, iránymutatásra szoruló végrehajtó vazallusnak tekinti", ami szemben áll azzal, akit alkotó értelmiséginek neveznek, és aki nélkül "nincs kilábalás a közoktatás mély válságából". A PDSZ szerint a közoktatás problémáinak megoldásához nincs szükség etikai kódexre, sokkal inkább alkalmas erre - a közoktatásban érintettek által létrehozandó - oktatáspolitikai kerekasztal, amelynek megalakítása elodázhatatlan.