
Ilyenkor kiderül sokan vannak akiknek nincs lehetőségük arra, hogy a tanulás szempontjából megfelelő körülmények között éljenek, viszont képességeik alapján többre hivatottak.
A hódmezővásárhelyi iskolák már decemberben elkezdték bevinni az iskolások adatait egy számítógépes központi adatbázisba, így a tanulók a múlt héten megírt kompetenciafelmérőn már egy azonosító kóddal ellátott feladatlapot kaptak. Vásárhelyen 4.- 6.- 8. és 10. évfolyamos tanulók töltötték ki a lapokat. 946 általános iskolás és 502 középiskolás. A 4. évfolyamosok készség- és képességfelmérésen vettek részt, a nagyobbak egyik fele két matematika, másik fele két szövegértési feladatsorral kezdett, majd a kétszer negyvenöt perc lejárta után cseréltek, és a másik kompetenciaterület két feladatsorának kitöltése következett szintén kétszer negyvenöt perc alatt. 1448 hódmezővásárhelyi tanuló írt összesen.
Balázs József az önkormányzat oktatási csoportjának vezetője, a Vásárhelyi Híreknek adott interjúban elmondta, a felmérésnek kettős célja van. Képet kapnak arról, milyen szinten állnak a gyerekek életkoruknak megfelelő képességeik, hogyan tudják alkalmazni az addig elsajátított ismereteiket olyan feladatok megoldása során, amelyek a mindennapi élethez szükséges tudást kívánják meg. Balázs József azt is elmondta, a feladatlapok mellett a diákok kaptak egy tanulói kérdőívet, amelyet szüleik segítségével tölthettek ki. A kóddal ellátott, kérdőív, csak az adott iskolában beazonosítható tanulóról, a szociális helyzetéről, jövőbeli céljairól, családi hátteréről nyújt felvilágosítást. Kérdésünkre, hogy a kompetencia felmérő és a kérdőív az esélyegyenlőségen, integráción, alapuló, úgynevezett Hódmezővásárhelyi Modell szempontjából milyen ismeretekkel szolgál, az oktatási csoportvezető azt válaszolta, a felmérés eredménye kiindulási alapot képez, milyen változtatásra van szükség a tanuló képességeinek fejlesztése terén, milyen irányban kell erősíteni a pedagógiai folyamatokat. Nem utolsó sorban ha kell, a szociális helyzeten hogyan szükséges változtatni - mondta Balázs József.
A kompetenciamérés azért is nagy jelentőségű, mert eredményeiről nyilvános jelentés készül fenntartói, iskolai és telephelyi összesítésben. Az oktatási intézmények jelszavas belépés után tanulónként, valamint feladatonként is megtekinthetik és elemezhetik az eredményeket. Az adatok a következő év február 28-ától az Oktatási Hivatal honlapján megtekinthetők. A szakemberek véleménye szerint az egyik legnagyobb jelentősége, hogy ezzel a komplex felméréssel kiderül, sokan vannak akiknek nincs lehetőségük arra, hogy a tanulás szempontjából megfelelő körülmények között éljenek, viszont képességeik alapján többre hivatottak.