
A versenyképes kínálat kialakításához az egyes adottság-elemek összekapcsolásával idegenforgalmi „csomag” összeállítása szükséges. Konferencia Hódmezővásárhelyen a lehetőségekről és megoldásokról.
Az Új Széchenyi Terv az élet minden területén összefogásra ösztönzi a közösségeket. A turisztikai desztináció menedzsment (TDM) rendszer kialakításának is ez a célja. A vállalkozások és nonprofit szervezetek együttműködése a régiók turizmusának fejlődésének és az itt élők boldogulásánek is lendületet adhat. Közös cél az, hogy minél több külföldi és hazai vendég látogasson a Dél Alföldre, hosszabb időt töltsenek itt, minőségi kiszolgálást kapjanak, és ezzel az itt élők és az egész ország gyarapodjék.
Ez az aktualitása, vagy másképpen fogalmazva, alapgondolata a Turizmus Kft. és a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kommunikációs és Reklám Klubja közös konferenciájának, amelyet Hódmezővásárhelyen a Ginkgo Sas Hotel különtermében rendeznek április 8-án.
A TDM rendszer lényege, hogy az adott helyen, például városban, kistérségben a turisztikai szereplőket összekapcsoló hálózat jön létre, melyek alulról felfelé építkezve, az önkormányzat, a turizmusban érdekelt vállalkozások, szakmai és civil szervezetek önkéntességen alapuló egységeként működnek, és amelyek a marketingen, az információszolgáltatáson túl a termékfejlesztés és az adott térség összes turizmussal kapcsolatos szakmai és menedzsment feladatait ellátják. Erre 2011-ben nagy szükség van, mert ahogy a turisztikai szakemberek megfogalmazták a Dél-Alföld földrajzi fekvésénél fogva nem tartozik egyetlen országosan kiemelt üdülőkörzethez sem. A régió településeiben a vonzerő-adottságok többsége önmagában jelentős egyedi vonzást nem képvisel, ezért a versenyképes kínálat kialakításához az egyes adottság-elemek összekapcsolásával idegenforgalmi „csomag” összeállítása szükséges.
A régiós szakemberek megítélése szerint továbbá a minőségi kínálat fejlesztéséhez a humán erőforrás koncentráltabb és gyakorlatiasabb képzésére, továbbképzésére lenne szükség. A felsőfokú oktatásban részesülő hallgatók létszáma meghaladja a szakma felvevőképességét, ugyanakkor a végzettek tudása, különösen gyakorlati ismeretei esetenként kívánnivalót hagynak maguk után. A turizmusban és a turisták által igénybe vett szolgáltatások területén dolgozó felkészült, idegen nyelveket beszélő szakemberek mellett fontos az idegenforgalmat fogadó települések lakosságának pozitív hozzáállása, turistabarát magatartása, mely a területről kialakuló képet befolyásolja, ezáltal a jövőbeli turisztikai keresletre is hat.
A kiútkeresés, a megoldások mikéntje és lehetőségei kerülnek terítékre április 8-án, olyan neves turisztikai szakemberek részvételével, mint például Dr. Nemes Andrea, a Nemzetgazdasági Minisztérium Turizmus Főosztályának vezetője, Gulyás Péter, a Magyar Turizmus Zrt. Dél-Alföldi Regionális Marketing Igazgatóság igazgatója, Balogh Károly, a Magyar TDM Szövetség elnöke, Dr. Papp-Váry Árpád, a BKF Turisztikai és Gazdasági Karának dékánja, Dr. Fodor Ágnes, a BKF turizmus-vendéglátás szak térségi menedzsment szakirányának vezetője, Kelecsényi Ágnes Turizmus Kft. marketing igazgatója.