
Már évek óta nem nevezhető rózsásnak a viszony Vásárhely vezetése és a Tisza Volán Zrt. között. A lakossági panaszok gyűlnek, a cég több pénzt kérne és a kilométerek számát is csökkentené, míg a város a vezetőváltást szorgalmazná.
2008-ban született egy szerződés, amelyben a város vezetősége és a Tisza Volán megegyeztek, hogyan és milyen feltételekkel működjön a tömegközlekedés Vásárhely útjain. Az azóta eltelt időt mérlegelte most az Önkormányzat és kiderült, bizony bajok vannak. A három éve megkötött új szerződés értelmében a város vállalta, hogy az addigi támogatás dupláját fizeti 2016-ig, annak érdekében, hogy a Zrt. végrehajthassa azokat a fejlesztéseket, amelyeket ígért.
Ezek között van például a járatok sűrűségének növelése, és a régi magas, lépcsős járművek, alacsonypadlós típusra történő cseréje. A papírforma szerint, tehát egy szavunk sem lehetne a tömegközlekedésre, ám az előbb említett újítások nem valósultak meg, sőt elmaradtak bizonyos, a lakossági panaszokat orvosoló változtatások is, például vonaljáratok tekintetében.
A cég, ezek után még egy új ajánlattal is előállt, amely szerint a futott kilométerek számát 400 ezerről 250 ezerre csökkentené. Viszont július 1-jétől Vásárhelynek az eddigi 35 millió forint helyett közel 70 milliós hozzájárulást kellene fizetnie, ellenkező esetben, e hónap végétől megszüntetik a szolgáltatást a városban.
Ezt természetesen a város elfogadhatatlannak tartja és nemrég egy sajtótájékoztatón Fekete Ferenc képviselő kijelentette, indokolt a vezetőváltás is. Ez az eset Cseri Tamás képviselőt is arra késztette, hogy a nyilvánosság elé tárja véleményét, amely szerint az állami tulajdonú cégnek figyelembe kellene vennie a vásárhelyi adófizetők érdekeit is.
De mit mond a Tisza Volán? A Zrt. vezérigazgatója Szeri István, a személyét érintő változtatási javaslathoz nem fűzött kommentárt, de azt kihangsúlyozta, hogy a megállapodásban foglaltakat hiánymentesen teljesítették. Forgalomba állítottak több alacsonypadlós járművet, és vásároltak egy midibuszt is. A kért támogatási összeg kétségtelenül emelkedett, de nem önös érdekek, hanem elsősorban az üzemanyagár emelkedése miatt. Az igazgató egyébként nem érti a képviselők reakcióját, sőt azt sem, Kovács Ferenc miért beszél a szolgáltatás esetleges megszüntetéséről, ami nem is lenne érdeke a Volánnak.
A kérdés tehát még nyitva áll, mit hoz a jövő? Mindkét félnek megvannak a tárgyalási alapjai és ötletei, ami a megegyezés felé vezethet, de ezek egyelőre a kulisszák mögött zajlanak, formálódnak.