








Tavaly közel ötszáz diák vehetett részt egy-egy különleges történelemórán, aminek a helyszínét, a tanytárgyhoz legjobban illő, Emlékpont Múzeum adta. A rendkívüli tanórák idén is folytatódnak, a tervek szerint 16 középiskola és több általános iskolás csoport ül be a konferenciaterembe minden héten, egy-egy órára.
„A száraz tananyag feldolgozhatóvá, élményszerűvé válik azzal, hogy képeken, vagy épp bemutatók alapján ismerik meg az adott korszakot a fiatalok.” - fogalmazott Blazovich Péter, a múzeum igazgatója, ma kora délutáni sajtótájékoztatóján. A történelem pár pillanatra tényleg valóságossá válhat annak a 16 végzős osztálynak, és jó pár általános iskolai tanulónak, akik idén hetente egyszer történelemórán vesznek részt az Emlékpontban.
A kezdeményezés nem új keletű, hiszen már a tavalyi tanévben is megpróbálta az intézmény segíteni a diákok tanulmányait, főként a végzősökét. A történelem, mint tananyag sok diák számára nehezen megtanulható, viszont ha egy-egy ismert ember elmondásában hallják a XX. század eseményeit feldolgozó történeteket, sokkal könnyebben memorizálható. A kihelyezett tanórákon a HISZK tagintézmények 12. évfolyamosai a központilag előírt tananyagot ismerik meg interaktívan. Míg, az általános iskolások, állampolgári ismeretek és múzeumpedagógiai foglalkozások keretében szakszerű vezetéssel járják be az Emlékpontot, az időszaki kiállításokat, sőt Vásárhely nevezetes tereit és a Városháza épületét.
Idén 16 osztály jelezte, hogy délelőttönként szívesen tartanának kihelyezett tanórákat, az Emlékpontban, sőt egy-egy téma feldolgozásához, művészettörténészek segítségét is kérték. Számszerűsítve a Németh László Gimnázium és Általános Iskola, és a Corvin Tagintézmény három-három osztálya, a Gregus Máté Tagintézmény négy osztálya, a Kalmár Zsigmondból egy, míg a Bethlen Gábor Református Gimnáziumból két osztály élvezi majd az „iskolapad mentes” tanórákat. A pedagógusok szerint is pozitív kezdeményezés ez a múzeum részéről, hiszen a diákok aktivitása is megnő, és az Emlékpont adattára is rendelkezésre áll.
„Idén egy új programmal is készültünk, - számolt be az újdonságokról Blazovich – hiszen a tanórákba egy kis játékot is csempészünk. A foglalkozások célja az, hogy a diákok saját bőrükön tapasztalják meg a történelem eseményeit. Egy példát említve, akár egy 50-es évek koncepciós perei is megelevenedhetnek, hiszen a meglévő adatok és iratok alapján pontosan rekonstruálhatjuk az eseményeket, amelyeket a gyerekeknek el is kell játszaniuk.”
Az Emlékpontban is megkezdődött a tanév, és akárcsak minden iskolának, a múzeumnak is elkészült már az órarendje, hogy a délelőtti órákban melyik iskola diákjai érkeznek. A tanórák mellett, az intézmény munkatársai még több délutáni programot, közéleti beszélgetést is szeretnének, csak úgy mint tavaly.