
A pedagógus szakma tisztában van azzal, hogy a szakiskolákban tanulók jelentős része alulmotivált, és aktiválni kell őket, de a számonkérés elhagyása az egyik legrosszabb dolog lenne.
A Magyar Nemzet szerdai lapszámában azt írta, hogy a szakiskolákban eltűnik a felelés és a dolgozatírás, helyette pedig az órai munka alapján kaphatnának osztályzatot a diákok.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő intézet (OFI) rögtön cáfolta a cikkben megjelenteket. Mayer József a hvg.hu-nak kijelentette, hogy "valaki rosszul olvasott valamit", "semmiféle direkt ajánlás nincs rá, hogy ne feleltessenek". A szakember úgy fogalmazott, hogy a kerettantervben világosan meg van fogalmazva, mit kell tudniuk a diákoknak, és azt Mayer szerint számon is kell kérni.
A napokban nyilvánosságra hozott új, hároméves szakiskolai kerettanterv kidolgozására 2010-ben kapott felkérést az Oktatáskutató és Fejlesztő intézet (OFI) a Nemzeti Erőforrás Minisztériumától. A kerettantervet a 2013/14-es tanévben vezetik be.
Mayer József, az OFI munkatársa elmondta, a fejlesztés alapvető problémáit az okozta, hogy a heti 12-es óraszámból ötöt a mindennapi testnevelés jelent, a maradék hét órába pedig bele kell sűríteni azokat a tantárgyakat, amelyek a klasszikus közismereti tartalmakra szolgálnak - emiatt is kellett előre felkészíteni a tanárokat, hiszen az OFI integrált tartalmakat hozott létre, ami eddig szokatlan volt a szakképzésben. A kerettanterv szerint tehát heti 5 óra jut testnevelésre, 1 magyar nyelv és irodalomra, 2 idegennyelvre, 1 matematikára, 1 társadalomismeretre (történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek, gazdaságföldrajz), 1 természetismeretre (biológia, fizika, kémia, természetföldrajz), 1 pedig osztályközösség-építésre (életvitel, etika – egészségtudatosság, fenntartható fejlődés, életpálya-tervezés).
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete közleményben reagált. Mint írják, a mai újsághír, hogy az elkészült szakiskolai kerettanterv szerint, a szakiskolába járók esetében az érdemjegyek megállapítása nem az írásos, vagy szóbeli beszámoltatás eredményeképpen történik, hanem a tanórai munka alapján.
Tekintsünk el attól a zavaró momentumtól, hogy az előterjesztés egyeztetése most sem történt meg. Tudjuk, hogy a diákok tudását – úgy általában! – nem kizárólag a feleltetés, dolgozatíratás eredményeire támaszkodva kell értékelni.
DE! Abban az iskolatípusban, ahol a tantervi javaslat mindössze heti 12 kötelező közismereti óra megtartását írja elő - melyből 5 testnevelés, 2 idegen nyelv, ahol magyarra, matematikára, természet és társadalomismeretre hetente 1, azaz egy tanítási óra jut – a javaslat árt. Nem csak dilettáns, de káros is.
Az Államtitkárság kormányváltás utáni első intézkedései közé tartozott a „nem szakrendszerű oktatás” gyakorlatának megszüntetése. Annak az oktatási formának az általános iskola ötödik, hatodik évfolyamában pedig helye volt. A szakiskolai képzésben való mostani bevezetése akár indokolt is lehet, hiszen a diákok motivációjának fenntartása, fokozása minden iskolatípusban indokolt. Ez azonban nem zárhatja ki a tananyag elsajátításának követelményét, s a számonkérés szükségességét.
Téved, aki másként gondolja. Súlyosan, olvasható a PDSZ közleményében.