MozaikÁlhírek hitelteltelenítik a közösségi oldalakat

2019. május 16., csütörtök
 
Álhírek hitelteltelenítik a közösségi oldalakat

Jelentősen csökkent a közösségi oldalak hitelessége az újságírók szemében is az elmúlt négy év során. De nagyon sokan mások is fentartással vannak. A bizalomvesztés fő oka az álhírek fokozott terjedése, amelyekkel szinte mindannyian rendszeresen találkoznak.

 

 

 

 

 

 

Mindez nem vetette vissza a közösségi média használatát az újságírói munka során: közel 90%-ra nőtt azok aránya, akik rendszeresen használják ezeket a felületeket információgyűjtésre, viszont négyötödük a korábbinál nagyobb figyelmet fordít a valótlan információk kiszűrése.

 

Harmadik alkalommal készített felmérést újságírók körében a közösségi oldalak használatáról a FLOW PR. A 2010 óta négyévente elvégzett Trendlabor Médiaindex kutatások eredményeit összevetve megállapítható, hogy az elmúlt négy évben nagymértékben visszaesett a közösségi csatornákba vetett bizalom: kétszeresére nőtt azok száma, akik szerint ezek a felületek nem tekinthetők hiteles forrásnak, és a korábbi 21%-ról alig 4%-ra zuhant vissza azon újságírók aránya, akik inkább megbízhatónak tekintik ezeket a felületeket a munkájukhoz szükséges információk begyűjtése során.

 

A változás az álhírek térnyerésével függ össze, amelyekkel a sajtó munkatársainak 94%-a legalább hetente, de több mint 50%-uk naponta találkozik. A válaszadók harmada részben, fele pedig teljes mértékben egyetért azzal, hogy ennek hatására a közösségi oldalak már kevésbé számítanak hiteles forrásnak, mint korábban. Ezek a felületek az újságírók háromnegyede szerint fontos szerepet játszanak az álhírek keletkezésében és terjedésében, s mindössze 28%-uk értett egyet részben vagy teljesen azzal, hogy a legnépszerűbb közösségi oldalak eredményes lépéseket tettek a dezinformációk megállítása érdekében.

 

Az új helyzethez igazodva a sajtó munkatársainak több mint négyötöde a korábbinál nagyobb figyelmet fordít az álhírek kiszűrésére. Közel 70%-uk szerint ugyanakkor a hírverseny erősödése kisebb-nagyobb mértékben, de megnehezíti az internetes értesülések ellenőrzését. Erre utal az is, hogy a válaszadók ötöde egyértelműen, 42%-a pedig részben úgy látja, hogy a közösségi médiában terjedő álhírek terjedése miatt a hagyományos médiában is több álhír jelenik meg.

 

“Láthatóan megrendült az újságírók bizalma a közösségi felületek hitelességében. Az álhírek fokozott terjedése az elmúlt években új helyzetet teremtett, amelyhez igazodva a sajtó munkatársai kritikusabbá váltak a közösségi médiával szemben, és még jobban ügyelnek a források ellenőrzésére” - hangsúlyozta a felmérés eredményei kapcsán Sajti Botond, a FLOW PR cégvezető partnere.

 

Szinte teljes az egyetértés az újságírók között abban, hogy az egyre nagyobb számú álhír keletkezése nem a véletlen műve, hanem tudatos emberi tevékenység eredménye. A dezinformációk terjedését a megkérdezettek közel 90%-a szerint az internetezők tájékozatlansága is segíti.

 
 
Forrás: Médiaindex
VH
 

Olvassa el ezt is!

Drágul a tram-train beruházás

Drágul a tram-train beruházás

Körülbelül egymilliárddal emelkedik a tram-train építési költsége és újabb hónapokat kell várni a Vásárhely-Szeged vasútvonal átadására.
Az irányított erő művészete - Hapkido

Az irányított erő művészete - Hapkido

Május 11-én Hódmezővásárhelyen rendezték meg a Tradicionális Hapkido Szövetség Nyílt Korea Hapkido Magyar Bajnokságát. Eredményekkel és képekkel.
Megjelent a Tornyai János Múzeum 2020. évi évkönyve

Megjelent a Tornyai János Múzeum 2020. évi évkönyve

Közel tucatnyi tanulmányban mutatják be a kutatási eredményeiket a régészet, a néprajz, a helytörténet és a művészettörténet területéről.
A tabella harmadik helyén a Kosársuli

A tabella harmadik helyén a Kosársuli

Az NB I/B Zöld csoportjának 7. fordulóján szoros meccset vívott egymással a két élcsapat, de a nagy csata után tovább él hazai veretlenségük.
 

És ezt már olvasta?

Csapatban sokkal erősebbek
Csapatban sokkal erősebbek Hódmezővásárhelyen a rászorulók megsegítésében több szervezetre is lehet számítani. Mint bárhol az országban, Vásárhelyen is szükség van rájuk.
 
Új beruházás munkahely megőrzéssel
Új beruházás munkahely megőrzéssel A vásárhelyi Villeroy & Boch 810 milliós beruházásba kezdett, amelynek 35%-át átvállalta a magyar álam, a Koronavírus Okozta Károk Kompenzálására Kiírt Program keretében.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2021. 1. hét
Családi események Hódmezővásárhelyen 2021. 1. hét "Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog..."
 
133 hódmezővásárhelyi soha nem tért haza
133 hódmezővásárhelyi soha nem tért haza A magyar történelem legtöbb áldozatott követelő vereségének részleteit mind a háború alatt, mind az azt követő kommunista diktatúra alatt el elhallgatták.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2020. 52. hét
Családi események Hódmezővásárhelyen 2020. 52. hét "Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog..."
 
Az országos oltási terv részletei
Az országos oltási terv részletei Az oltás nem a regisztráció sorrendjében fog történni. A Nemzeti Népegészségügyi Központ közleménye a következő időszak oltási menetrendjéről.
 
Vége és kezdete az évnek
Vége és kezdete az évnek Tiltás is kötődik január elsejéhez, a legismertebb, hogy ezen a napon semmit nem adnak ki a házból, mert akkor egész éven át minden kimegy onnan.