
A januártól életbe lépő új szabályok szerint jövőre be kell íratni iskolába azokat a gyerekeket, akik augusztus 31-ig hatévesek lesznek, és iskolaérettnek nyilvánítják őket. Ha pedig a szülő kérelmezi, az a gyermek is megkezdheti az iskolát, aki a hatodik életévét az év december 31. napjáig betölti.
Míg eddig az iskolakezdésről a döntést a szülő hozhatta meg, a szigorú törvény alapján ez lényegében az óvoda kezébe kerül: akit iskolaérettnek nyilvánítanak, annak el is kell kezdenie az iskolát. Nem sok eszköz marad azoknak a szülőknek a kezében, akik nem szeretnék, hogy hatéves gyerekük 7-8 évesekkel kezdje meg az iskolát.
A köznevelési törvény szerint a tankötelezettség kezdetéről alapesetben az óvoda vezetője dönt: az óvodák a gyerekek ismeretében állítanak ki igazolást arról, hogy a gyermek megszerezte az iskolába lépéséhez szükséges fejlettséget, vagy dönthetnek úgy, hogy még egy évig maradjon óvodában.
A szülők legfeljebb megkérhetik az óvoda vezetőjét, hogy ne állítson ki igazolást gyermekük iskolai alkalmasságáról. Ha az igazgató nemet mond, a szülők kezében egyetlen eszköz marad: iskolaérettségi vizsgálatot kezdeményezhetnek.
Figyelemre méltó jelenséget prognosztizál a Vásárhelyi Hírek által megkérdezett nevelési tanácsadást végző szakember: az iskolaérettségi vizsgálatot, jellemzően olyankor kérték a szülők vagy az óvodák, amikor az óvoda szerint a gyermek nem volt még alkalmas az iskolára. Ezt viszont a szülők nagy része felháborodottan fogadta és kikérte magának. Most viszont várhatóan, a szülők azért kérnek majd sorozatban iskolaérettségi vizsgálatokat, hogy megpróbálják bebizonyítani: gyermekük még nem készült fel az iskolára. Ha a gyereket a vizsgálaton is alkalmasnak találják, akkor nincs mese, 2013-tól, tavasszal be kell íratni.
A rendelet szerint az iskolába járó elsős számára, a tanév tizenkettedik hetének végéig el kell készíteni a személyre szabott, a tanuló fejlesztésének súlypontjait meghatározó egyéni fejlesztési tervet. Illetve a tanuló fejlődését a nevelőtestület a tanítási év végén, a központilag kiadott nyomtatványon szövegesen értékeli. A szöveges értékelés tartalmazza a tanulónak az egyes fejlesztési területen elért eredményeit és nehézségeit, valamint a következő tanítási év egyéni fejlesztési tervének elkészítéséhez szükséges javaslatokat.