
Eredményes volt a tender, amelyet a hazai elektromos autók töltőállomásaira írtak ki. Mint arról idén januárban írtunk 209 pályázó, nagyobb település önkormányzata, amelyek elektromos töltőállomást akarnak létesíteni - így Hódmezővásárhely is - nyertek a Nemzetgazdasági Minisztérium pályázatán.
Az e-Mobi sikeresen lebonyolította azt a pályázatot, amelyben hetvenöt önkormányzat kap töltőnként másfél millió forintos támogatást, összesen 273 töltőpont kialakításához.
Meg kell jegyezni, hogy Hegedűs Zoltán alpolgármester tavaly októberben azt nyilatkozta a Vásárhelyi Híreknek, hogy 3 gyorstöltő állomást terveznek, amelyek teljes bekerülési költsége 21 millió forint, amelyből 11 millióval a város járul hozzá. Vagyis - ha valóban annyiba kerülnek - a másfél milliós állami támogatás mellett a városnak mélyen bele kell nyúlnia a zsebébe, hogy kiegészítse az építési költségeket.
A töltők gyártására kiírt közbeszerzési pályázat is lezárult, ismertté vált, hogy a megyei jogú városokban ötven töltőhely létesül, ezek (a T-Systems Europe által gyártottak) mindegyike 22 kilowattos (kW) lesz.
A következő negyven, hasonló töltőt turisztikai helyszínek kapják: a Balaton és a Fertő tó térsége, illetve Tokaj. További negyven töltőt helyez el az e-Mobi kormányhivatalok közelében, főként megyei és járási hivatalok mellett.
A tervek szerint jövő év májusáig közel háromszáz elektromosautó-töltő pontot kíván megnyitni az országban az e-Mobi Nonprofit Kft., köztük Hódmezővásárhelyen. Mivel jelenleg százhetven nyilvános töltőpont van az országban, ezek száma a fentiekkel jövő májusig megközelíti az ötszázat.
Az elektromos autók igazi elterjedése még várat magára, mert áraikat egyelőre magasan tartja a tömegtermelés hiánya, és fontos, hogy még nincs az ilyen gépjárműveknek másodlagos piacuk, de alkatrész-utánpótlásuk sem.
Ma alig pár ezer darab zöld rendszámos autó szaladgál a magyar utakon. (Ebből 5-8 darab Hódmezővásárhelyen) Ez ugyan jóval több, mint a 2-3 évvel ezelőtti százas nagyságrend, de a többmilliós autóállományhoz képest lényegében marginális.
Mivel listaáron minimum 8-10 millió forintos autókról van szó, könnyű belátni, hogy a Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter által bejelentett darabonként másfél millió forintos támogatás és a 2017-ben 3 milliárd forintos pályázati keret kevés ahhoz, hogy a miniszter által említett 30 ezer elektromos járműből álló flotta összejöjjön 2020-ra.
A vásárhelyi elektromos töltőállomások létesítéséről írt cikkeink óta ugyanakkor vannak olyan hangok is, hogy vajon miért finanszírozza a kormány - közvetve az adózók - pénzéből azokat, akik egyébként is megengedhetnek maguknak egy drágább autót.
Helyi viszonylatban pedig a helyi adóbevételből miért finanszírozza a város a (jelenlegi tervek szerint 3-5 évig) ingyenes áramkutakat tekintettel arra, hogy a villanyautósok regisztráció és súlyadó mentessége mellett, ingyenesen is parkolhatnak.