
Már nem elég a mozgáskorlátozottak parkolási igazolványának, az úgynevezett rokkantkártyák megszerzéséhez a háziorvosi igazolás. A tavaly életbe lépett rendelet szerint csakis a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (korábban ORSZI) által kiadott súlyos fogyatékossági határozat alapján állítható ki a kártya. A 2011 júniusában életbe lépett szabályozás türelmi ideje január elsején járt le.
A rokkantkártya kiadásának szabályait, elsősorban a visszaélések kiszűrésére szigorították. Már csak ellenőrzött, súlyos fogyatékossági határozat birtokában lehet igényelni.
A hódmezővásárhelyi okmányiroda tájékoztatása szerint, hatásos az új szabályozás.
Eddig a háziorvos igazolása elég volt ahhoz, hogy a jogosult látás-, értelmi fogyatékkal élők, az autisták, a vakok és gyengén látók, valamint a mozgáskorlátozottak megkaphassák a kártyát.
A parkoló kártyát igénylő fogyatékkal élőnek továbbra is először a háziorvost kell felkeresnie, aki az összegyűjtött leletek és egyéb orvosi papírok mellé egy több oldalas beutalót tölt ki. Ezután a Magyar Államkincstár (MÁK) honlapjáról letöltött kérelem kitöltése után, postán eljuttatja a papírokat a MÁK- hoz. A Magyar Államkincstár a kérelmet továbbítja a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (NRSZH) felé, amely szakorvosi véleményt állít fel. Kedvező döntés esetén, a kérelmező megkapja a súlyos fogyatékossági határozatot, amely feljogosítja a rokkantkártya igénylésére.
Felmerül a kérdés, hogy ezt a felülvizsgálatot mikor kell elvégezni. Kőrösi Zoltán, a vásárhelyi okmányiroda vezetője szerint, ezt a procedúrát csak a kártya érvényességi idejének lejárta után kell végigcsinálni. Viszont a határozatlan, azaz véglegesített fogyatékkal élőknek mindenféleképp meg kell újítaniuk jogosultságukat. A végleges állapotot igazoló I. vagy II. rokkantfokú orvosi szakvélemény alapján kiállított parkolási igazolvány érvényességi idejének meghosszabbítására az igazolvány lejárati idején belül, de legkésőbb 2012. június 30-ig kerülhet sor. A rendelet szól arról is, hogy a 2011. július másodika előtt kiállított orvosi szakvélemény legkésőbb 2012. június 30-ig használható fel.
A rokkantkártya igénylése már a helyi okmányirodában történik, ahol a súlyos fogyatékosságot igazoló határozat mellett, érvényes személyigazolványt, lakcímkártyát, csere esetén a régi parkoló kártyát, 1 db három hónapnál nem régebbi igazolványképet kell a kérelmezőnek magával vinnie. Amennyiben az érintett olyannyira korlátozott, hogy nem tud az okmányirodában megjelenni, meghatalmazással hozzátartozója is elintézheti a kérvényezést.