
A magyar háztartások nyolcada nem vásárol karácsonyi ajándékot az idén, de akik vásárolnak, azok általában ugyanannyit gondolnak költeni, mint tavaly tették – derül ki a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet 2013. decemberi adatfelvételének elemzéséből.
A magyar háztartások 12% semennyit nem költ karácsonyi ajándékra idén, azaz vagy egyáltalán nem ajándékoz semmit, vagy legalábbis semmi olyat, ami pénzbe kerül. Ez az érték alig tér el a két év előttitől, amikor a háztartások 15%-a nem költött karácsonyi ajándékra.
Az átlagosnál (12%) magasabb a karácsonyi ajándékot nem vásárolók aránya azok körében, akik községben, a Dél-Dunántúlon, Észak-Magyarországon (16-17%), illetve az Észak-Alföldön (22%) élnek. Nem meglepő az alacsony társadalmi státusz és a karácsonyfa alatti üresség összefüggése sem: kevesebb a karácsonyi ajándékot vásárló azok között, akik legfeljebb általános iskolát végeztek (26%), akiknek nincs munkája (37%) vagy gépkocsija (21%), de van elmaradása a közüzemi díjak fizetésében (32%), illetve akik háztartásuk anyagi helyzetét „hónapról hónapra anyagi gondokkal küszködőként” jellemzik (28%).
A háztartások több mint kétharmada ugyanannyit, valamivel több, mint negyede kevesebbet, 6%-uk többet tervez költeni karácsonyi ajándékra, mint tavaly.
Ezek az értékek a két évvel ezelőtti karácsonyhoz képest jobb helyzetet mutatnak, noha a többet költeniszándékozók aránya alig nőtt. 2011-ben sokkal kevesebben remélték, hogy ugyanannyit költhetnek, s többen számítottak arra, hogy kevesebbet fognak költeni az azt megelőző évihez képest karácsonyi ajándékra, mint 2013-ban.