Kultúra, oktatásPokorni: az oktatási rendszer hibáinak tünete az iskolai agresszió

2012. október 28., vasárnap
 
Pokorni: az oktatási rendszer hibáinak tünete az iskolai agresszió

"Az iskolában megjelenő erőszak valójában tünet: a magyar oktatás gyenge pontjait hangsúlyozza" - jelentette ki Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási bizottságának elnöke az Erőszak az iskolában címmel rendezett kerekasztal-beszélgetésen a napokban.

 

 

 

 

Az X Kommunikációs Központ által szervezett az Aranytíz Művelődési Központban zajló szakértői vitán többek között szó esett a pedagógusok agresszió ellen bevethető eszközeiről, a diákok erőszakos viselkedésének motivációiról, valamint a szülőkkel való együttműködés fontosságáról.

„Megdöbbentő, hogy ötven év alatt milyen mértékben változott az iskolai agresszió megjelenési formája” - jegyezte meg Vekerdy Tamás, klinikai szakpszichológus egy 1940-es illetve egy 1990-es kutatás adataira utalva. Míg a XX. század elején a leggyakoribb fegyelmezetlenségi problémák között a sorból való kilógás, az óra zavarása vagy a padon való rendetlenség szerepelt, addig a ’90-es évekre már a nemi erőszak, a drog, az alkohol, illetve a bullying (erőszak, zsarnokoskodás) okozta a legtöbb fejtörést a pedagógusoknak. Vekerdy Tamás felhívta a figyelmet arra, hogy míg a világháború előtt a lakosság körülbelül két-három százaléka rendelkezett középiskolai végzettséggel, illetve egy százalék jutott be egyetemre, addig mára már a populáció egésze az iskolapadban ül, ami nyilvánvalóan növelheti az agresszió előfordulását.

 

„Nem tudjuk, hogy több-e, mindenesetre többnek tűnik az iskolai agresszió mértéke” - mondta Pokorni Zoltán, aki azt is hangsúlyozta: nem homogén az agresszió megjelenése az ország egész területén. Az általános iskolák esetében ugyanis egyfajta földrajzi tagolódás figyelhető meg: Közép-Magyarországon és a Dunántúlon megfelelőnek mondható helyzet uralkodik, míg Kelet-Magyarországon a pedagógusok nagy része nehezen elviselhető állapotokról beszél. A középfokú oktatásban ezzel szemben az iskolatípusokban található különbség: az érettségit adó iskolákban 3-4 százalék körüli az agresszió megjelenése, míg a szakiskolákban állandó probléma. A volt oktatási miniszter arra is kitért, hogy az európai adatokat figyelembe véve Magyarország a „nyugalom szigete”, ennek ellenére a pedagógusok hetven százaléka a diákok minősíthetetlen viselkedéséről ad számot.

 

Dr. Pásztorné Bakó Márta, a miskolci II. Rákóczi Ferenc Általános és Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Iskola igazgatója úgy véli az agresszió kezelésében a módszertani kultúra hiánya jelenti a legnagyobb akadályt. A halmozottan hátrányos és hátrányos helyzetű gyermekeket is nevelő tagintézmény igazgatója kiemelte, sok esetben a társadalmi problémák, mint például az elszegényedés, szivárognak be az iskolai falai közé, és eredményezik az agresszív viselkedést. „A gyerekekben rengeteg feszültség van, amiatt is, hogy az iskola számos alapvető viselkedéssel kapcsolatos dolgot nem tanít meg nekik, ez a feszültség, amely aztán dühbe fordulhat át” - fejtette ki az intézményvezető.

 

„Az erőszak elleni eszköz nem más, mint maga a pedagógus” - jegyezte meg Molnár-Gál Béla atya, a kazincbarcikai Don Bosco Általános Iskola, Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégium igazgatóhelyettese, aki a saját intézményére hivatkozva a családias légkör jótékony hatását emelte ki. Az iskolában mélyszegénységgel, magatartási problémákkal küzdő, gyakran börtönviselt fiatalok tanulnak, akik példáján egyértelműen látszik: a figyelem a leghatékonyabb megoldás.

 

Vekerdy Tamás jellegzetes problémaként említette a kudarcélményt, mint az agresszív viselkedés legfőbb motorját. Az oktatási rendszer egyik betegségeként nevezte meg a „mániát”, amely a tananyag befejezésére helyezi a hangsúlyt a készséges és képességek helyett. „Minimum nyolc féle intelligencia létezik, ebből a magyar oktatási rendszer egyet vesz figyelembe az értelmi intelligenciát, ennek is csupán felét: a verbális IQ-t. Utóbbit szintén számos tényező építi fel, amelyből a magyar iskola kettőt osztályoz: a lexikális és a matematikai képességet” - fejtette ki a pszichológus, aki a tankönyvek nem a megfelelő korosztályhoz szóló jellegére is kitért. „A mai fizika, biológia, kémia tankönyvek nagy részét nem értik a gyerekek. A könyvek azt sugallják, a világ unalmas és érthetetlen. Pedig a tudomány valójában azt jelenti: a világ érdekes, izgalmas és lenyűgöző.”

 

Pokorni Zoltán az iskolai agressziót a magyar oktatási rendszer hibáinak tüneteként definiálta, amelyre négyféle megoldást javasolt: a tanár uralta óra helyett az interaktív, tevékenykedtető tanulás gyakorlatát, az egy tantestületben dolgozó pedagógusok együttműködését, a szülői közösség kialakítását, valamint a gyerekek közösségfegyelmező hatásának alkalmazását. „A felsoroltak valójában mind jelen vannak a magyar oktatás gyakorlatában, a legnagyobb hiba, amit az oktatási tárca tehet, ha ezeket rendeletbe foglalja és kötelezővé teszi. Olyan ez, mint a szerelmi és kényszer házasság közti különbség: elköteleződés kell ahhoz, hogy valóban működjön”- mondta az elnök.

 
 
Forrás: edupress
 

Olvassa el ezt is!

A Wenckheim-ügy újabb fejezete

A Wenckheim-ügy újabb fejezete

A Wenckheim-kastélyra, mint ismeretes hiába pályázott Hódmezővásárhely Önkormányzata, a megvétózott eljárás miatt Békés vármegyének adt.
Ismét pályázik a kastélyra a vásárhelyi önkormányzat

Ismét pályázik a kastélyra a vásárhelyi önkormányzat

Márki-Zay Péter polgármester úgy fogalmazott: „ezt a küzdelmet nem adjuk föl, nem fogjuk engedni azt, hogy a sok másik ellopott kastély után a szabadkígyósit is ellopják”.
Új igazgató az Egyesített Óvodák élén

Új igazgató az Egyesített Óvodák élén

A városháza dísztermében ünnepi tanévnyitót tartottak a Hódmezővásárhelyi Egyesített Óvodák dolgozóinak.
Tanévi menetrend 2025-2026

Tanévi menetrend 2025-2026

Mi várható a 2025/2026-os tanévre vonatkozó oktatási rend esetében, amely a tanítási szünetek idejét is tartalmazza.
 

És ezt már olvasta?

Újabb helyi rádió a láthatáron
Újabb helyi rádió a láthatáron A Hódmezővásárhely 99,8 MHz helyi vételkörzetű rádiós médiaszolgáltatási lehetőség használatára egy érvényes pályázat érkezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz.
 
Szeptember 19-e a vásárhelyi közélet gyásznapja
Szeptember 19-e a vásárhelyi közélet gyásznapja Országos hírré terebélyesedett Szabó Zsolt rendőr alezredes, a vásárhelyi rendőrkapitány tragikus halála. Péteken este csendes gyertyagyújtásra gyűlt össze több száz vásárhelyi lakos a kapitányság épülete előtt.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2 2025. 35. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Vadhús kóstolástól az illat-totóig - a virágvizektől az akvapóniáig
Vadhús kóstolástól az illat-totóig - a virágvizektől az akvapóniáig Huszonkétféle programon keresztül lehet bebarangolni a Mezőgazdasági Kar épületét szeptember 26-án 18.00 órától a Kutatók Éjszakáján.
 
Egy étvágygerjesztő program szombatra
Egy étvágygerjesztő program szombatra Szeptember 13-án ismét Vásárhelyi Ízök Fesztiválja. A gasztronómiai esemény a dr. Rapcsák András sétálóutcán, a BFMK előtt és az Almáskertben lesz. Részletes program.
 
Kick-box magyar bajnok lett Zsarkó Dániel Péter
Kick-box magyar bajnok lett Zsarkó Dániel Péter A hódmezővásárhelyi ITF Taekwon-do csapat vezetője kiválóan szerepelt, bekerült a VB-re induló magyar nemzeti válogatottba.
 
Tanévnyitó az MGK-n
Tanévnyitó az MGK-n Általános és pótfelvételi eljárás, valamint a nemzetközi felvételi eljárás végén 253 hallgató nyert felvételt a Szegedi Tudományegyetem Mezőgazdasági Karára.