
Az emberek az egyedit, a különlegeset, de a megfizethetőt keresik. A Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója, Horváth Gergely szerint Magyarországon hiányoznak a jól tematizált szálláshelyek.
A Vásárhelyi Híreknek hasonló igényt fogalmazott meg nemrég Paksi Pauletta is, a Vásárhelyi Turisztikai Egyesület titkára. Mint mondta, egy alulról építkező turisztikai marketingre van szükség, amelyben 43-44 olyan hódmezővásárhelyi a turizmusban valamilyen formában érdekelt vállalkozás van, amelynek érdemes közös összefogásban, egy önálló érdekképviselet megalakításában gondolkodnia. Ennek a feladata lenne egy egységes arculat kialakítása. Szükség van az idegenforgalmi szereplők összefogására és koordinálására, programok, turisztikai attrakciók szervezésére. Mártonné Tülkös Ildikó, a hódmezővásárhelyi Tourinform iroda vezetője is megerősítette, a városban és környékén náluk nyilvántartott 50-80 férőhely iránt tavaly alig volt érdeklődés.
Viszont az idei év eddig nagyon jól indult a hazai turizmus számára, az első öt hónapban a külföldről érkező vendégek száma több mint 10 százalékkal haladta meg a megelőző évi adatot.
Az elmúlt években a magyar turizmus 5-6 százalékkal járult a hazai GDP-hez, vagyis minden huszadik forintot az idelátogató külföldiek tették a pénztárcánkba. Az eredmény mögött a szállodákban stagnáló 9 és 10 millió közötti vendégéjszaka áll. Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója a Kossuth Rádió egyik műsorában az előrelépés lehetőségeiről szólva elmondta: „Erőteljes akciókba kezdtünk az új, feltörekvő piacokon, és a kezdeti eredmények már látszódnak. Ilyenek a távol-keleti piacok, az arab világ, India, Ausztrália, Dél-Amerika. Ha a következő 10 évben nem tesszük be a lábunkat ezekre a piacokra, akkor nemhogy a mostani szintet nem fogjuk tudni tartani, hanem még csökkeni is fog az ágazat teljesítménye' - vélekedett.
A felvetésre, miszerint az elmúlt évtizedben nemcsak a fővárosban, hanem vidéken is egyre több szállodát adtak át, mégsem érkezett több vendég, Horváth Gergely kijelentette: a jól tematizált szálláshelyek hiányoznak. Ausztriában például évek óta a farmtól kezdve a vidékturizmuson át mindent megtalál a vendég - magyarázta. A kereslet ugyanakkor a minőségi szolgáltatások felé tolódik el, a mai fogyasztó már nem feltétlenül egy 20-30 éves apartman házat keres, hanem minőségi szálláshelyeket, minőségi szolgáltatásokat.
Puczkó László, a Turisztikai Tanácsadók Szövetségének elnöke a máshol nem található, különleges létesítményeket hiányolja Magyarországról. Nagyon sok belvárosi felújítás történt, de csak ismétlünk: van egy kis szökőkút, egy kis pad, ugyanazok a díszkövek, burkolatok. Pedig a turizmusnak mindig is az lesz az esszenciája, hogy olyan mutasson, ami nincs máshol - fejtette ki. A szakemberek a tervek szerint új területeket is megcéloznak majd a jövőben, például a horgász-, illetve a vallási turizmust.