
A magyar rádiós piac vezető szereplőinek részvételével 2012. november 30-án, pénteken megalakult a Magyar Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete.
„Az újonnan alakult szervezet első és legfontosabb feladata a rádiós hallgatottság mérésének megnyugtató rendezése. A kutatást végző céget pályázat útján választjuk ki reményeink szerint még 2012-ben.” – nyilatkozta Turi Árpád, az újonnan alakult egyesület elnöke.
Hivatalosan is megalakult a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete, amelynek első és legfontosabb feladata a hallgatottság-mérés körüli helyzet rendezése. Pályázat útján választanak partnert, még 2012-ben. A magyar rádiós piac vezető szereplőinek valamint a Helyi Rádiók Országos Egyesülete részvételével frissen megalakult szervezet alapvető célja az iparági integráció segítése, a piaci szereplők érdekképviselete és érdekérvényesítése annak érdekében, hogy a hallgatók mellett a reklámpiac szereplői valamint a politikai és gazdasági döntéshozók is tisztában legyenek a szakma értékével - hangzott el sajtótájékoztatón péntek délelőtt Budapesten.
Az alapító tagok: Class FM, Gazdasági Rádió, Inforádió, Jazzy Rádió, Juventus Rádió, Magyar Katolikus Rádió, Klasszik Rádió, Lánchíd Rádió, MTVA, Music FM. Így elmondható, hogy - a helyi rádiókat is figyelembe véve - a hazai piac 95 százalékának képviseletét lefedi a kezdeményezés. Az elnök Turi Árpád, az immár egyedüli országos kereskedelmi rádióként működő Class FM vezérigazgatója, aki a sajtótájékoztatón kiemelte: fél-egy éven belül már konkrét eredményeket vár a régóta ígért iparági összefogástól.
A legnagyobb baj az egységesség hiánya, rádiós fronton ugyanis jelenleg két közönségmérés létezik, a GfK-Ipsos féle országos, illetve a Kantar Mediához tartozó TNS Hoffmann által végzett budapesti. Viszont a helyi rádiók mérése megszűnt. Nehézkessé vált a finanszírozás is, minden szempontból tisztább helyzetet eredményezne az egységes, minden szereplő által elfogadott mérés. Ezért sem véletlen, hogy a Helyi Rádiók Országos Egyesülete – amely kishatósugarú, jelenleg a reklámpiacból alig részesülő helyi rádiók tömörülése - is ott van az új egyesület megalakulása körül.
A hallgatottságmérésről egy ismert rádiós szakember elmondta, ma a vidéki rádiók nagy része „hasraütésszerűen” állapítja meg a hallgatói számát, illetve levelek, e-mailek, sms-ek alapján próbálja belőni mennyien is kapcsolnak adójukra. Ez pedig senkinek nem jó, hiszen a helyi reklámozót hiteles adatokkal lehet csak „becserkészni” (Hasonló a helyzet az internetes hírportáloknál, ahol van olyan cég amely manipulálja a találatszámot, miközben a komoly reklámmegrendelő hiteles látogatószámot és nem – a könnyen manipulálható – találatszámot kér, mielőtt reklámoztatna.) A rádiós piac vezető szereplői, éppen a hitelesen mérhető hallgatottság és az ebből eredő elfogadottság miatt fogtak most össze.