





Hódmezővásárhelyen október 8-án délelőtt a Helyőrségi Klubban Návay Sándor szobrászművész alkotásaiból nyílt kiállítás ’Formák és vonalak’ címmel.
Fotó:VH
A címbeli két szó, két művészi ábrázolásmódot, két eltérő dimenziót is jelent.
A ’formák’ a kiállított alkotások plasztikai formáira utal. Aztán vannak a rajzok, a sík felületen ábrázolható két dimenziójú formák. Mégis közös bennük valami, Návay Sándor keze alatt a maguk választott nyelvén minden közlendőt és közölhetőt átfognak és kifejeznek. A két dimenzióban megfogalmazott formák, a kiállított képek nagy része női idomok, vagy ha úgy tetszik női testformák, amelyek arról árulkodnak, hogy Návay Sándor tiszteli a nőket. Fekete hátterű, néhány finom fehér vonalvezetéssel létre hozott kétdimenziós formái, a maguk vázlatszerű egyszerűségében demonstrálják a női test szépségét.
A falon lévő képek, a síkban ábrázolható formák, az egész teremben szinte körülölelik a posztamenseken egész extenzitásával és egész fajsúlyával elhelyezkedő plasztikai formákat: a maguk részletgazdagságával, kifejezőerejével és Návay Sándor üzenetével. Hiszen ki ne értené a 2003-ban készült az ’Artista rémálma’ című három részes bronz, gránit szobrainak mondanivalóját. Az egyik, a cirkuszi egykerekűn egyensúlyozó artista, aki egyszer csak elveszíti magabiztosságát és meginog, míg a művész a harmadik szoborba az esés pillanatát, vagy másképpen kifejezve a sokáig a magasban lavirozó artista bukását rögzítette anyagba.
Az 1955-ben Hódmezővásárhelyen született és helyben alkotó Návay Sándor, aki elsősorban szobrászművésznek tartja magát, minden kiállítása izgalmas, mert lehet hogy, mint a Helyőrségi Klubban most megnyílt kiállításán is, találkozunk régebbi alkotásaival, mégis szobrai, vázlatszerű képei érzésekkel ajándékozzák meg a kiállítás látogatót. Egyszerűen és tisztán.