Kilenc évre nőhet az általános iskolai képzés ideje, ha a Fidesz és a KDNP képviselői támogatják az erről szóló indítványt - olvasható egy, a Magyar Nemzet február 4-ei számában megjelent interjúban, mely Rogán Antallal, a Fidesz frakcióvezetőjével készült.
„Egyre világosabb az összefüggés az életesélyek és a képzés minősége között. Két évvel ezelőtt Magyarországon az állam lépett iskolafenntartói pozícióba, állami lett a tankönyvellátás, a tanfelügyeleti rendszer, és elindult egy új pedagógusképzés. Innentől kezdve az állam felelőssége, hogy egy gyerek érvényesülése ne azon múljon, hogy hova született, hanem azon, hogy tehetséges-e. A frakciónak az az elvárása a kormánnyal szemben, hogy emelkedjen a közoktatásban a képzés színvonala, valóban szakmát és boldogulást nyújtson a szakképzés, s csökkenjen a lemorzsolódás az egyetemeken és főiskolákon. Ezekre a problémákra várunk megoldási javaslatokat a kormánytól” – mondta el a Magyar Nemzet kérdésére Rogán Antal.
„Minden javaslatot meg fogunk vitatni. Azt a Pokorni Zoltán által felvetett lehetőséget is, hogy az általános iskolai képzés idejét érdemes-e meghosszabbítani nyolc évről kilencre. A másik például a gimnáziumi és a szakképzés kapcsolata. Van egy olyan álláspont, hogy nem szabad összekeverni az egyetemre való felkészítést és a szakképzést, mert a legtöbb európai uniós országban ez két külön irány. Így meg fogjuk vitatni, hogy össze lehet-e keverni a szakoktatást és a gimnáziumot” – tette hozzá.
A Fidesz frakcióvezetője elmondta: mivel a következő tanév már nagyon közel van, a változtatásokat legkorábban a 2016-os tanévtől lehet bevezetni. Ehhez időben le kell folytatni a szükséges szakmai és társadalmi vitát, mert a döntéseket legkésőbb ősszel meg kell hozni.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint nem előzte meg hatásvizsgálat, nem kérték ki szakemberek véleményét és nem egyeztetettek a kilenc évfolyamos általános iskoláról, amelyről a Fidesz-KDNP frakciószövetség kihelyezett ülésén tárgyalnak majd a kormánypárti képviselők. Ezt Mendrey László, a PDSZ elnöke közölte február 4-én az MTI-vel. Mint írta: a jelenlegi iskolarendszer a nyolcvanas évek második felétől alakult ki, és az elmúlt csaknem három évtized alatt egyértelműen kikristályosodtak annak előnyei, és megkerülhetetlenné váltak hátrányai.
A különböző felmérések, a közoktatás szereplőinek és a szakma képviselőinek jelzései egyértelműsítették, hogy változásra van szükség – írta Mendrey László. Ugyanakkor – folytatta az érdekvédő – a Rogán-féle kezdeményezést ismereteik szerint nem előzte meg hatásvizsgálat, arról nem kérték ki a szakemberek véleményét, és nem egyeztettek még azzal sem, akit pedig a törvény egyértelműen előír.
Mendrey László hozzátette: fontos, hogy a döntéshozók felismerték a lépéskényszer szorító szükségét. A kezdeményezők azonban már sokadszor fordítva ülnek a lovon. Az utólagos egyeztetések rendszere – hosszú évek gyakorlata igazolja – nem fejt ki érdemi hatást a politikai akarat versus szakértelem polémiájában – fogalmazott a PDSZ elnöke, aki Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetőjének szavaira reagált nyilatkozatával.