
Csütörtökön indul az állami pályázat, amelynek célja az elektromos autózás hazai elterjedése. Idén a kormány kétmilliárd, jövőre pedig hárommilliárd forintot biztosít a tisztán elektromos hajtású személy- és kishaszon gépjárművek beszerzésének támogatására.
Fotó: VH archív
Erről is beszélt október elején, sajtótájékoztatóján Hegedűs Zoltán alpolgármester, amikor bejelentette, hogy Hódmezővásárhely a közeljövőben pályázni akar 3 gyorstöltő állomásra, amelyek teljes bekerülési költsége 21 millió, amelyből 11 millióval a város járul hozzá. A belváros három különböző részén felállítandó töltőállomás 3-5 évig ingyenes lesz, majd azt követően az országoshoz igazított áron lehet az akkumulátorokat feltölteni.
A tervvel Vásárhely az élen járna a Dél Alföldön, mert a régióban jelenleg sehol nincs áramkút. A legközelebbi is Szolnokon van. Ez persze azt is jelenti, hogy az otthon feltöltött elektromos autóval hosszabb utazás nem igazán tervezhető.
Bár a Hegedűs Zoltán által bejelentett 3 (évekig ingyenes) áramkút és az október 28-val induló autóvásárlási pályázat előremutató, ugyanakkor a szakemberek szerint naivitás lenne azt gondolni, hogy áttörést jelent majd.
Az ok egyszerű matematika, mert jelenleg alig több mint ezer darab zöld rendszámos autó szaladgál a magyar utakon. (Ebből 5 darab Hódmezővásárhelyen) Ez ugyan jóval több, mint a 2-3 évvel ezelőtti százas nagyságrend, de a többmilliós autóállományhoz képest lényegében marginális. Mivel listaáron minimum 8-10 millió forintos autókról van szó, könnyű belátni, hogy a Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter által bejelentett darabonként másfél millió forintos támogatás és az idén 2 milliárd forintos, jövőre pedig várhatóan 3 milliárd forintos keret kevés lesz ahhoz, hogy a miniszter által szeptemberben említett 30 ezer elektromos járműből álló flotta összejöjjön 2020-ra. A már említett összesen 5 milliárd forintos támogatás alig több mint 3 ezer autóhoz lesz elég.
A hír megjelenése óta ugyanakkor vannak olyan hangok is, hogy vajon miért finanszírozza a kormány - közvetve az adózók - pénzéből azokat, akik egyébként is megengedhetnek maguknak egy drágább autót.
Helyi viszonylatban pedig a helyi adóbevételből miért finanszíroz a város ingyenes áramkutakat tekintettel arra, hogy a villanyautósok regisztráció és súlyadó mentessége mellett, ingyenesen parkolhatnak.
Kapcsolódó cikkünk:
Zöldet kap az autók ingyen töltése