Kerüli egymást a vásárhelyi művészházaspár, Szabó Klára Petra és Szvet Tamás. Igaz a legutóbbi félévben három napot együtt töltöttek.
Fotó: VH
Ismét útra kelt a hódmezővásárhelyi Szabó Klára Petra. A vásárhelyi kortárs képzőművészet egyik leginnovatívabb festőművésze ezúttal Dél Korea fővárosába kapott három hónapos ösztöndíjat. Szabó Klára Petra az elmúlt egy évben egy rezidencia program keretében Észtországban és Japánban alkothatott. Majd egy újabb nyertes pályázat eredményeként a március végétől a nyár közepéig az angliai Norwich-ben volt.
Hódmezővásárhelyre hazatérve, többek között részt vett az idei 60. Őszi Tárlatra beküldött művek zsűrizésében. A kortárs képzőművészet október 6-án nyíló legnagyobb országos seregszemléjén ő is az egyik kiállító. Ismét a kísérletező kedvének lehetnek, valóban aktív résztvevői a látogatók, hiszen különleges thermo festékkel vont be dobozokat, amelyek normális körülmények között feketék, hő hatására viszont átlátszóvá válnak. Hozzá kell érni a dobozokhoz, hogy aztán azok a néző érintésétől, a kéz melegétől láthatóvá váljanak. Ez a négy alkotás újszerűségével tavaly a Budapesti Ernst Múzeumban Szabó Klára Petra önálló kiállításának egyik szenzációja volt. (Videó a cikk alján)
„A következő időszakban ismét a szeretnék többet foglalkozni a festészettel, a színes, aprólékos, vegyes akvarell technika került most előtérbe és kevesebbet foglalkozom a kísérletezéssel, mondta a Vásárhelyi Híreknek, néhány nappal elutazása előtt. Hozzátette, „de azért szeretném meglepni a közönséget Szöulban is, ahol a három hónapos rezidencia program zárásaként önálló kiállításom lesz. Thermofestékkel bevont festett virágaim a közönség lába előtt – egy mozgásérzékelő hatására felgyulladó fénytől - válnak láthatóvá.
Szabó Klára Petra elmondta még, már azt is tudja, hogy néz ki a kiállítóterem, hiszen férjének, a szintén képzőművész Szvet Tamásnak egy olasz ösztöndíj után, éppen most ért véget ugyanott, Szöulban a három hónapos rezidencia programja. Ahogy mondani szokták: meleg csákányváltás volt, hiszen a házaspárnak hosszú hónapok óta éppen három napjuk maradt, amit együtt tölthettek itthon, igaz, az is csak azért, mert a betelt repülőjárat miatt későbbre tudott jegyet venni.
Az Őszi Tárlaton kiállításra kerülő alkotásokról azt mondta a VH-nak: „Bár a test üzenetközvetítő funkciójának vizsgálata kapcsán korábban is érdekelt a prostitúció mint iparág, elsőként amszterdami tartózkodásom során kerültem személyes kapcsolatba hivatásos örömlányokkal. A velük való beszélgetések során döbbentem rá, hogy legtöbbünkkel ellentétben képesek tudatosan „függetleníteni magukat” testüktől: áruba bocsátani, megvételre kínálni azt. Szándékosan tárgyiasítják saját fizikai valójukat, amelyet azután mások is tárgyként, áruként kezelnek majd„ mondta a vásárhelyi művész. A portrésorozatot olyan örömlányokról készítette, akik hivatásszerűen űzik ezt az ősi mesterséget. Vállalták, hogy egy speciális, kézi szkenner segítségével beolvassa a testüket, és az így létrehozott, közel életnagyságú printeket különálló fa dobozokra applikálja.
A dobozokat bevonta egy különleges, fekete thermo festékkel, amely (mint az a videón látható) a kéz melegétől válik áttetszővé – így fedve fel az alatta lévő második festékréteget: a lányok testét.
Szabó Klára Petra az Őszi Tárlaton kiállításra kerülő, meghökkentő és újszerű alkotásokkal azt akarja kifejezni, hogy ugyanúgy ahogy portréalanyainak az életében, központi szerepe van az érintésnek, simogatásnak, vagyis a fizikai kontaktusnak. A néző csak akkor élvezheti az alkotásokat, ha megérinti azokat, ha saját teste segítségével létesít kapcsolatot a művekkel.
„Az érintés intenzitása meghatározza a művek élvezhetőségét is: minél inkább feladja valaki saját kívülálló pozícióját, annál többet láthat a portrékból. A néző saját döntésének megfelelő mértékben és ideig veheti birtokba a lányok testét – természetesen csupán átvitt értelemben” összegezte Szabó Klára Petra.