
Nem a kánikulától, hanem az átalánydíjas felhasználókhoz ezekben a hetekben érkező éves elszámolószámláktól izzadhatnak meg a távfűtéses lakásban élők. Mély csend honol a tavaly nagy csinnadrattával beharangozott önkormányzati távhőtársaságok államosításával kapcsolatban.
Már több mint egy éve, 2016. májusában - mint arról a Vásárhelyi Hírekben is beszámoltunk - a sajtó jelenlétében írt alá szándéknyilatkozatot az Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt. (ENKSZ), a Hódmezővásárhelyi Vagyonkezelő és Szolgáltató Zrt.-vel (HVSZ Zrt.) és a Hódmezővásárhelyi Önkormányzattal a távhő társaság megvásárlásáról.
Azóta semmi sem történt, sőt úgy tűnik, lemondott a kormányzat a bevásárlásról, nemcsak Vásárhelyen, hanem a tervezett mintegy 90 önkormányzati távhőszolgáltatót működtető városban is.
Igaz, meg sem kezdődtek a tárgyalások, amelyeknek a beindítását Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter még 2015 májusában jelentette be. Az államosítási folyamat azonban a valóságban nem kezdődött el - állítják iparági szakértők.
Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége elnöke úgy véli: a jövő évi parlamenti választások előtt már nem történik meg az önkormányzati távhőtársaságok állami tulajdonba vonása. Erről a korábbi bejelentései ellenére nem is tárgyal a helyhatóságokkal az állami rezsiholding - erősítette meg az önkormányzati vezető.
Az elnök hozzátette: a távhőtársaságok a kormány által korábban kierőszakolt tarifacsökkentés miatt már évek óta veszteségesek. A ráfizetés nagysága országos szinten eléri az évi 60-80 milliárd forintot, amit a kormányzatnak kell állnia. Ez a rendszer hossza távon nem tartható fenn. Az összes hazai távhőcég egy társaságba szervezése azonban a jelenleginél is nagyobb káoszt teremtene a szektorban. Az egyes hőszolgáltatók adottságai ugyanis olyannyira eltérők, hogy nehezen integrálhatók egy nagy állami vállalatba.
Olyan módszerrel működtette volna a kormány a távhőcégeket, mint ahogy a nemzeti kukaholdingként emlegetett NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. kezeli az önkormányzati szemétszállító cégeket. Ebben a rendszerben a szemetet ugyan továbbra is a helyhatóságok társaságai szállítják el, de a díjat elméletileg - a hulladékholding szedi be, s abból visszaoszt a polgármesteri hivatalok hulladékszállítóinak annyit, hogy működőképesek maradjanak. Ennek mintájára vette volna át a távhővállalatok irányítását az állami rezsiholding, az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt., amelynek július elejétől az új neve NKM Nemzeti Közművek Zrt. lesz. A szakértők szerint azonban a hulladékholding rendszere megbukott, az állami vállalat tavaly április óta nem képes megoldani még számlázást sem, ami országos szinten teszi kaotikussá a szemétszállítást. Emiatt hozzáértők szerint óriási hiba lenne erre a mintára átalakítani a távhőszolgáltatási rendszert.
A távhőszektorban is elmaradta korábban számos alkalommal beígért rezsicsökkentés, amit már több mint egy éve lebegtet a kormány az áram és a gázdíjak esetében is. Holott az elmúlt két év során annyit estek az energiabeszerzési költségek, "hogy a kabinet akár 20-30 százalékkal is mérsékelhette volna a hő-, az áram-, illetve a gáztarifákat, ha az valóban a szándékában állt volna.
A napokban sokan szembesülnek azzal, hogy nem olcsó manapság a távhő. Az átalánydíjas felhasználókhoz ugyanis ezekben a hetekben érkeznek meg az éves elszámolószámlák, amelyek a szokottnál is nagyobb összegekről szólhatnak. Ennek oka, hogy az utóbbi években megszokottnál jóval hosszabb és hidegebb fűtési idény volt az idei, s ez mintegy 20-30 százalékkal megnöveli a háztartások fűtési kiadásait is. Így egy átlagos méretű, 53 négyzetméteres lakás éves távhő díja a tavalyi mintegy 170 ezer forint helyett akár 200-220 ezer forint is lehet.