







Az Alföldi Galériában április 16-án este nyílt meg Dömötör Mihály fotóművész Kereszt parafrázisok. A XII. stáció című kiállítása. A félszáz fekete-fehér felvételen az alkotó elmúlt évtizedekben feszületekről készített kompozíciói láthatók a nagyszerdától május közepéig megtekinthető tárlaton.
A megváltás, az embereknek az Atyával való kibékülése a kereszten át történt, s ez az, ami reményt ad arra, hogy érdemes embernek lenni. Erről a megnyitóra érkezetteket köszöntve Gyulay Endre, nyugalmazott szeged-csanádi megyéspüspök beszélt, hangsúlyozva, hogy mielőtt Jézus Krisztus életét a kereszten befejezte, megmutatta, hogyan kell embernek lenni. Jézus kereszthalála annak is bizonyítéka, hogy a Megváltó szeret bennünket, mivel életét adta értünk.
A különböző helyeken megörökített kereszteken Jézus jelképe látszik, nem ő maga, hanem a jel jelentése – fogalmazott megnyitójában Simon Ferenc mesterpedagógus. A Bethlen Gábor Református Gimnázium tanára kijelentette: a jel jelentése valójában a befogadóban jön létre, s a tárlat csodája abban áll, hogy a fotóművész pont az adott napszakban juthatott el azon helyszínekre, ahol az adott fényviszonyok között elkészíthette sorozatát a tizenkettedik stációról, Krisztus szenvedéséről. A művész így kapott támogatást ahhoz, hogy a valóság másolása helyett emberi léptékben, isteni segítséggel teremthessen.
A megnyitón Almási Enikő, Mohai Szilárd és Bányai Réka a gregorián énekkel és a Jézus Krisztus Szupersztárból választott dallal hangolta a látogatókat a kiállításra.
Dömötör Mihály a megnyitót követően elmesélte a nyékvárkonyi temetőben fotózott, törött kerámiafeszület történetét. A helyszínre más feladattal érkezett fényképezni, s annak végeztével már a termálfürdő felé vette az irányt, amikor egy megmagyarázhatatlan belső hang a sírkert egyik sarkához irányította, s ott a fűben találta meg a keresztet, amelyről – mint azt a művész kijelentette – a kiállítás egyik legjobb fotóját készíthette el.
Május 12-ig tekinthető meg a Kereszt parafrázisok. A XII. stáció című kiállítás, amelyen félszáz fekete-fehér felvételen az alkotó elmúlt évtizedekben feszületekről készített kompozíciói láthatók.