
Január 19-én a hódmezővásárhelyi Bethlen Gábor Református Gimnázium könyvtárában mutatták be az Oktatástörténeti monográfiát.
Két kötetben 1400 oldalon a vásárhelyi iskolák, oktatási intézmények életét, a gondozókat, pedagógusokat bemutató hiánypótló munkát publikált Francisztiné Molnár Erzsébet.
Számára nem volt újdonság a kutatómunka, hiszen nevéhez fűződik A hódmezővásárhelyi Óvónőképző 40 éve és a Hódmezővásárhely óvodatörténete, amelyeket mint címük is utal rá, több éves gyűjtés, kutatás előzte meg.
Azonban az egyértelmű, hogy a most megjelent Oktatástörténeti Album megalkotása volt valamennyi közül a legnagyobb munka.
A két kötet a kezdetektől egészen 2006-ig dolgozta fel Hódmezővásárhely oktatását, oktatóit, nevelőit.
A könyvek üzenete: Nostra res agitur,- magyarul: a mi ügyünkről van szó - mert hiszen a vásárhelyi generációk sokasága van a kötetekben, nemcsak tevőlegesen, közvetlenül, hanem közvetve is, a magunk és eleink, elődeink gyermekkoráról, neveltetéséről, tudásának gyarapításáról, örömeiről, emlékeiről.
Ez a közel 1400 oldalas és legalább 5000 fotót tartalmazó két kötet másik üzenete a hódmezővásárhelyieknek: jogos a lokálpatrióta öntudat és büszkeség.
Ahogy ezt megfogalmazták: ez a város ott volt a legelsők, az úttörők között, akik a gyermekek intézményes nevelésének ügyét felkarolták, gondosan művelték.
Francisztiné Molnár Erzsébet, a monográfia szerzője nemcsak avatott kutatója, hanem az eltelt évtizedek aktív résztvevője is volt a vásárhelyi nevelési, oktatási szakmában. A most megjelent kötetekkel neve méltán forr össze Hódmezővásárhely oktatástörténetével.