MozaikMit együnk influenzajárvány idején?

2017. február 4., szombat
 
Mit együnk influenzajárvány idején?

Néhány napos diéta nem ártalmas téli vírus- vagy bakteriális fertőzés esetén, vagyis ha valakinek nincsen étvágya, nem kell erőltetni az evést, elegendő a bőséges folyadékfogyasztás.

 

 

 

 

 

 

 

Étrend-kiegészítők szedése és a „szuper élelmiszerek” fogyasztása helyett a változatos, sokféle alapanyagot tartalmazó étrenddel hatékonyabb működésre serkenthetjük védekező rendszerünket, ami influenzajárvány idején különösen fontos – mondta Veresné Bálint Márta, a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszék főiskolai tanára. Az immunrendszert erősítő értékes tápanyagokat természetes forrásból, élelmiszerekkel elfogyasztva nem lehet túladagolni, sőt ezek egymás hatását és hasznosulását is támogatják.

 

A szervezet természetes ellenálló képessége nagymértékben javítható, ha étrendünk megfelelő mennyiségben tartalmaz vitaminokat, ásványi anyagokat, antioxidáns hatású biológiailag aktív növényi vegyületeket (pl. flavonoidok), és teljes értékű fehérjét. Az immunrendszer szempontjából kiemelt szerepe van a cinknek, amely a sejtek szaporodáshoz, újraképződéséhez szükséges – sorolta a dietetikus hozzátéve, a tökmag, sovány marhahús, és a hüvelyes növények mind jó cinkforrások.

A vitaminok közül a B12-, az A-, C- és E-vitaminok fogyasztására kell különös gondot fordítani, ám fontos, hogy ezeket – a túladagolás elkerülése érdekében – elsősorban ne étrend-kiegészítőkkel vigyük be szervezetünkbe, hanem természetes forrásokból. A B12-vitamin minden állati eredetű termékben (pl. hús, hal, tojás, kefir), valamint dúsított gabonapelyhekben megtalálható. Az A-vitamin véd a fertőzésektől, mivel elősegíti a bőr és a nyálkahártya épségét, és ezáltal kevesebb esélyt ad kórokozók szervezetbe jutására. Naponta szükséges A-vitamin tartalmú élelmiszereket (pl. máj, tojás, tejtermékek, margarin), vagy ezek előnyagát, a béta-karotint tartalmazó színes zöldségeket (pl. sütőtök, piros húsú kaliforniai paprika, brokkoli) és gyümölcsöket (pl. aszalt sárgabarack) fogyasztani.

A túlzásba vitt C-vitamin bevitel idővel akár vesekő kialakulásához is vezethet, a napi szükséglet duplája (180-200 mg) már nagymértékben támogathatja az immunrendszer működését

A legjobb természetes C-vitamin-források a friss gyümölcsök (pl. citrusfélék, kivi), zöldségek (pl. zöldpaprika, kelbimbó, karfiol, fejes-, kel- vagy savanyú káposzta). A káros szabadgyököket hatástalanító E-vitaminnak szintén fontos szerepe van a légutak egészsége szempontjából, valamint segíti az immunsejtek képződését. Az étolajokon kívül többek között a gabonacsírákban és tojássárgájában található meg.

 

Immunrendszerünk felépítéséhez jó minőségű fehérjére is szükség van, mely a sovány tejtermékekben (pl. túró, joghurt), húsokban, halakban, tojásban található. Ezek hasznosulásához, anyagcseréjéhez nélkülözhetetlen a B6-vitamin, melynek gazdag forrásai többek között a barna rizs, és a teljes kiőrlésű gabonatermékek.

A bélrendszernek is jelentős szerepe van az immunvédekezésben – szögezte le Veresné Bálint Márta. A probiotikus joghurtok olyan hasznos baktériumokat tartalmaznak megfelelő számban, amelyek a vastagbélben megtapadva kevesebb életteret hagynak a kórokozóknak, így támogatják a bélflóra és a védekezőrendszer épségét. A népi gyógyászatban már bevált fokhagyma jellegzetes ízét és illatát adó hatóanyaga (allicin) baktérium-, vírus- és gombaellenes hatású, érdemes ezért főzéshez és salátákhoz bátran használni belőle – javasolta a főiskolai tanár.

Fontos megjegyezni, hogy hányás, hasmenés, étvágytalanság esetén esetén nem gond, ha valaki egyáltalán nem tud enni, ám ilyenkor legalább napi 2-2,5 liter folyadék elfogyasztása szükséges, amivel elkerülhető a kiszáradás és a baktériumok is könnyebben kiürülnek a szervezetből. A különösen veszélyeztetett csoportoknál – gyerekeknél és időseknél – hasmenéssel, hányással járó fertőzés esetén segítséget jelent a gyógyszertárban kapható ún. orális rehidráló sókeverékkel készített folyadék fogyasztása, amivel pótolni lehet a szervezetből a tünetek következtében kiürült ásványi anyagokat és vizet.

 
 
VH-OP
 

Olvassa el ezt is!

Ettől talán megijed a Heineken!?

Ettől talán megijed a Heineken!?

A vásárhelyi Közgyűlés bojkottra szólítja fel a vásárhelyi sörkedvelőket. Az...
A java még hátravan - jön az enyhe időjárás

A java még hátravan - jön az enyhe időjárás

Rekordot dönt idén az influenzajárvány, minden eddiginél több ember esett ágynak. A vírusok...
 

Szóljon hozzá Ön is!

És ezt már olvasta?

Nulla forintból kertépítés
Nulla forintból kertépítés

Aki a virágot szereti rossz ember nem lehet! igazságát közel kéttucatnyi kerttulajdonos vonja kétségbe, miután cserepes növényeiket meglovasították. Képekkel!

 
Ez már nem nosztalgia! Ez a valóság!
Ez már nem nosztalgia! Ez a valóság!

Sok település által irigyelt lehetőség a várostól 9 kilométerre található Tisza part, amely a tavalyi hangulatából idén sem veszített. Sőt! Képekkel!

 
Avatás szeptemberben
Avatás szeptemberben

A vásárhelyi gyűjtés igencsak döcögős volt, de a kormány besegített 50 millióval. Az első kapavágás óta már az egyház tulajdona az új óvoda.

 
Csongrád Megye belement
Csongrád Megye belement Új neve, pontosabban kettős neve lesz Csongrád Megyének. A megyei közgyűlés már megszavazta. A sokak szerint drága mulatság szeptemberben kerül a parlament elé.
 
Vajon megállítható-e a folyamat?
Vajon megállítható-e a folyamat? Az Alföldön, különösen a déli részén élők számára nincsenek jó hírek. Számítani kell az úgynevezett többlethalálesetekre az évszá­zad közepére.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2017.28.hét
Családi események Hódmezővásárhelyen 2017.28.hét "Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog..."
 
Lótusz- ünnep a Füvészkertben
Lótusz- ünnep a Füvészkertben A távol-keleti hangulatú hétvégét a szegedi füvészkert ékessége, az indiai lótusz virágzásának tiszteletére rendezik idén is.