MozaikMit együnk influenzajárvány idején?

2017. február 4., szombat
 
Mit együnk influenzajárvány idején?

Néhány napos diéta nem ártalmas téli vírus- vagy bakteriális fertőzés esetén, vagyis ha valakinek nincsen étvágya, nem kell erőltetni az evést, elegendő a bőséges folyadékfogyasztás.

 

 

 

 

 

 

 

Étrend-kiegészítők szedése és a „szuper élelmiszerek” fogyasztása helyett a változatos, sokféle alapanyagot tartalmazó étrenddel hatékonyabb működésre serkenthetjük védekező rendszerünket, ami influenzajárvány idején különösen fontos – mondta Veresné Bálint Márta, a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszék főiskolai tanára. Az immunrendszert erősítő értékes tápanyagokat természetes forrásból, élelmiszerekkel elfogyasztva nem lehet túladagolni, sőt ezek egymás hatását és hasznosulását is támogatják.

 

A szervezet természetes ellenálló képessége nagymértékben javítható, ha étrendünk megfelelő mennyiségben tartalmaz vitaminokat, ásványi anyagokat, antioxidáns hatású biológiailag aktív növényi vegyületeket (pl. flavonoidok), és teljes értékű fehérjét. Az immunrendszer szempontjából kiemelt szerepe van a cinknek, amely a sejtek szaporodáshoz, újraképződéséhez szükséges – sorolta a dietetikus hozzátéve, a tökmag, sovány marhahús, és a hüvelyes növények mind jó cinkforrások.

A vitaminok közül a B12-, az A-, C- és E-vitaminok fogyasztására kell különös gondot fordítani, ám fontos, hogy ezeket – a túladagolás elkerülése érdekében – elsősorban ne étrend-kiegészítőkkel vigyük be szervezetünkbe, hanem természetes forrásokból. A B12-vitamin minden állati eredetű termékben (pl. hús, hal, tojás, kefir), valamint dúsított gabonapelyhekben megtalálható. Az A-vitamin véd a fertőzésektől, mivel elősegíti a bőr és a nyálkahártya épségét, és ezáltal kevesebb esélyt ad kórokozók szervezetbe jutására. Naponta szükséges A-vitamin tartalmú élelmiszereket (pl. máj, tojás, tejtermékek, margarin), vagy ezek előnyagát, a béta-karotint tartalmazó színes zöldségeket (pl. sütőtök, piros húsú kaliforniai paprika, brokkoli) és gyümölcsöket (pl. aszalt sárgabarack) fogyasztani.

A túlzásba vitt C-vitamin bevitel idővel akár vesekő kialakulásához is vezethet, a napi szükséglet duplája (180-200 mg) már nagymértékben támogathatja az immunrendszer működését

A legjobb természetes C-vitamin-források a friss gyümölcsök (pl. citrusfélék, kivi), zöldségek (pl. zöldpaprika, kelbimbó, karfiol, fejes-, kel- vagy savanyú káposzta). A káros szabadgyököket hatástalanító E-vitaminnak szintén fontos szerepe van a légutak egészsége szempontjából, valamint segíti az immunsejtek képződését. Az étolajokon kívül többek között a gabonacsírákban és tojássárgájában található meg.

 

Immunrendszerünk felépítéséhez jó minőségű fehérjére is szükség van, mely a sovány tejtermékekben (pl. túró, joghurt), húsokban, halakban, tojásban található. Ezek hasznosulásához, anyagcseréjéhez nélkülözhetetlen a B6-vitamin, melynek gazdag forrásai többek között a barna rizs, és a teljes kiőrlésű gabonatermékek.

A bélrendszernek is jelentős szerepe van az immunvédekezésben – szögezte le Veresné Bálint Márta. A probiotikus joghurtok olyan hasznos baktériumokat tartalmaznak megfelelő számban, amelyek a vastagbélben megtapadva kevesebb életteret hagynak a kórokozóknak, így támogatják a bélflóra és a védekezőrendszer épségét. A népi gyógyászatban már bevált fokhagyma jellegzetes ízét és illatát adó hatóanyaga (allicin) baktérium-, vírus- és gombaellenes hatású, érdemes ezért főzéshez és salátákhoz bátran használni belőle – javasolta a főiskolai tanár.

Fontos megjegyezni, hogy hányás, hasmenés, étvágytalanság esetén esetén nem gond, ha valaki egyáltalán nem tud enni, ám ilyenkor legalább napi 2-2,5 liter folyadék elfogyasztása szükséges, amivel elkerülhető a kiszáradás és a baktériumok is könnyebben kiürülnek a szervezetből. A különösen veszélyeztetett csoportoknál – gyerekeknél és időseknél – hasmenéssel, hányással járó fertőzés esetén segítséget jelent a gyógyszertárban kapható ún. orális rehidráló sókeverékkel készített folyadék fogyasztása, amivel pótolni lehet a szervezetből a tünetek következtében kiürült ásványi anyagokat és vizet.

 
 
VH-OP
 

Olvassa el ezt is!

Ettől talán megijed a Heineken!?

Ettől talán megijed a Heineken!?

A vásárhelyi Közgyűlés bojkottra szólítja fel a vásárhelyi sörkedvelőket. Az...
A java még hátravan - jön az enyhe időjárás

A java még hátravan - jön az enyhe időjárás

Rekordot dönt idén az influenzajárvány, minden eddiginél több ember esett ágynak. A vírusok...
 

Szóljon hozzá Ön is!

És ezt már olvasta?

Az Emlékpont őszi programjairól
Az Emlékpont őszi programjairól Kiállításokkal, konferenciákkal, rendhagyó történelemórákkal, filmvetítésekkel várja az érdeklődőket ősszel a hódmezővásárhelyi Emlékpont.
 
Ez sem lesz olcsó mulatság
Ez sem lesz olcsó mulatság Mától elindult a személyautókat is érintő új mérőrendszer az országban, többek között Hódmezővásárhely határában is a 47-es út mindkét oldalán.
 
Tűzben fogant művészet
Tűzben fogant művészet A Nemzetközi Kerámia Központ nyitott napján megnyílnak a szimpózium művészeinek műtermei, lesz égetési bemutató. Budapestről buszt indítanak az érdeklődők számára.
 
Vereség papírforma szerint
Vereség papírforma szerint Bartók Csaba, a HLKC Felnőtt csapat vezetőedzője: Az esélyesebb és jobb csapat nyert. Az első pillanattól kezdve futottunk az eredmény után. 
 
90 éves Bodó Sándor
90 éves Bodó Sándor Volt gazdálkodó, volt favágó a körtvélyesi állami erdőgazdaságban,1960-tól Csomiépnél helyezkedett el. 1965-től kisiparos volt.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2017.37.hét
Családi események Hódmezővásárhelyen 2017.37.hét "Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog..."
 
Most nem jött össze az érmes helyezés
Most nem jött össze az érmes helyezés A vásárhelyi Márkus Molli idén is kvalifikálta magát az Európa-bajnokságra és számára szenzációsan indult a korcsoportos sakk Európa-bajnokság.