GazdaságTram-train keringő

2014. június 14., szombat
 
Tram-train keringő

Hódmezővásárhely még Lázár János polgármestersége idején, 2010 őszén fogott bele a két település belvárosát összekötő villamosvonal terveinek előkészítésébe.

 

 

 

 

 

A több mint 18 milliárd forintos fejlesztésű régóta fennálló tervek szerint Szeged és Hódmezővásárhely között ún. "tram-train", azaz integrált villamos- és nagyvasúti rendszer kerülne bevezetésre. A tram-train rendszer lényege, hogy a városközpontokat rendszerint elkerülő, közvetlen eljutási lehetőséget keveseknek kínáló vasúti pályát összekötik a városokat jobban feltáró villamospályákkal. Nyugat-Európában (elsősorban Németországban) rendkívül elterjedt ez a fajta közlekedési mód, Magyarországon azonban ilyen konstrukcióval eddig nem találkozhattunk.

A térség lakosságszáma és forgalma nem indokolja egy elővárosi vasúti rendszer kiépítését, illetve Hódmezővásárhely is túl kicsi ahhoz, hogy saját villamosvonallal rendelkezzen, az összeköttetésnek viszont lennének előnyei. Jelenleg a hódmezővásárhelyiek 11%-a utazik hetente többször Szegedre és egy átlagos munkanapon kb. 8000 utazás történik a két irányban közvetlenül a két város között. Az utasok többsége (4500) autóbusszal teszi meg a távolságot, míg mindössze 360-an választják a vasutat. Egy tram-train rendszer megépítése jelentősen megváltoztathatná az arányokat.

A két alföldi város vezetése 2011. március 4-én írt alá megállapodást a Magyarországon eddig ismeretlen közlekedési rendszer meghonosítására. A projekt megvalósíthatósági tanulmányára kiírt közbeszerzést a Forrás Unió, a COWI és a Főmterv alkotta konzorcium nyerte meg. Több mint 160 millió forintot fizetett a két önkormányzat a részletes tanulmányért, mely még 2012-ben elkészült.

A legelterjedtebb tervek szerint a vonal a két város között a vasúti pályát használná, így annak felújítása esetén (kétvágányúsítás, lassújelek megszüntetése) akár 100 km/órás sebességgel is közlekedhetne. Hódmezővásárhely belvárosában azonban letérné a vasúti sínről a különleges, kétlaki közlekedésre alkalmas jármű és feltárná a sűrűn lakott területeket. A 3,3 km-es pálya összesen 5 új megállóval, egyvágányú kialakítással épülne ki, majd a tram-train a jelenlegi vasútállomásnál végállomásozna. Hódmezővásárhelyen a Népkert állomás és a Nagyállomás között öt közbülső megállóhely lenne, amelyek helyét úgy választották ki, hogy a város lakosainak nagy része legfeljebb 500 méteres sétával közvetlenül is igénybe veheti az új közlekedési eszközt.


Szegeden Hódmezővásárhely felől a vonal a Rókus pályaudvarra érkezne, ahonnan lehetőség lenne arra, hogy a vonal a jelenlegi 1-es villamos vonalán elérje Szeged belvárosát és annak főpályaudvarát. Egy alternatív lehetőség szerint a jelenlegi vasúti pályán keresztül érné el a tram-train Rókusról a szegedi nagyállomást. A szegedi 2-es villamos átadása után mára csak óránkénti követéssel közlekedő 1-es villamos vonala elbírná az új vonalat, mely a tervek szerint csúcsidőben 20-30 (ha igény van rá, maximum 10) percenként közlekedne.

A tervezet 6+2, egyenként 30 méter hosszú, korszerű, alacsonypadlós, villamos meghajtású, illetve dízel-elektromos üzemű tram-train jármű beszerzésével számol. A megvalósíthatósági tanulmány szerint a teljes projekt bruttó 18,2 milliárd forintba kerülne, melyből 6,4 milliárdot a járműbeszerzés tenne ki (2012-es árak!).

A tanulmány szerint a projekt nettó jelenértéke (ENPV) pozitív, azaz a várható gazdasági hasznok (társadalmi, környezeti) jelenértéke meghaladja a pénzben kifejezett gazdasági költségek jelenértékét. Ezek a gazdasági hasznok persze pénzben nehezen kifejezhetőek és erősen szubjektívek, tehát meglepő lett volna, ha a tanulmány szerint nem pozitív a projekt megtérülési rátája.

A tanulmány kitér arra is, hogy ha az üzemeltetőnek pályahasználati díjat kell fizetnie, mind a két városban, mind a köztes vasúti pályán, a projekt pénzügyileg nem fenntartható. Az optimista számítások - melyek már 2015-ben működőnek tekintik a tram-train vonalat - szerint még 2042-ben is 138 millió forintos veszteséggel üzemelne a Szeged-Hódmezővásárhely villamos, így a pályahasználati díjaktól való mentesülés szükséges a megvalósításhoz.

 

További cikkeink a témáról:

Újabb lendületet vett a vásárhelyi tramtrain (Kattintson!)

 

Megállóhelyek létesülnek:
1. Hódmezővásárhelyi – Népkert vasúti megállóhely, 2. Bartók B. u., 3. Tóalj u., 4. Kossuth tér, 5. Andrássy út, 6. Kálvin János tér, 7. Hódmezővásárhely, Nagyállomás.

 
 
VH - portfolio
 

Olvassa el ezt is!

Vasárnap gyújtják meg az első gyertyát

Vasárnap gyújtják meg az első gyertyát

Elkészült Hódmezővásárhely adventi koszorúja, a város karácsonyfája is hamarosan teljes díszbe öltözik. Adventi programok.
Időszerű lenne az egyeztetés

Időszerű lenne az egyeztetés

Folyamatosan akadályba ütközik a város és a kórház közötti egyeztetés, késik a milliárdos fejlesztés, közben indul a katonai középiskola kialakítása, bővül a Helyőrség. 
Sürgetik a kórházadósságok rendezését

Sürgetik a kórházadósságok rendezését

Levélben fordultak Orbán Viktor miniszterelnökhöz. A CSME Ellátó Központ Hódmezővásárhely-Makó intézményében is meghaladja az egymilliárdot a kifizetetlen számlák értéke.

A szülő, vagy az óvónő szava már kevés lesz

A szülő, vagy az óvónő szava már kevés lesz

Rohamra készülhet a Szék utcai Szakszolgálat. Kormányrendelet jelent meg arról, hogyan, és ki döntheti el, hogy felmenthető-e egy 6 éves gyermek a beiskolázási kötelezettség alól. 
 

És ezt már olvasta?

Kazinczy-érmes lett a vásárhelyi Szántó Emese
Kazinczy-érmes lett a vásárhelyi Szántó Emese A Kazinczyról elnevezett „Szép Magyar Beszéd” versenyt, amely az eltelt hat évtized során országos mozgalommá vált.
 
Vásárhelyi lett idén az Év tűzoltója
Vásárhelyi lett idén az Év tűzoltója Április 26-án az Országos Rendőr-főkapitányság székházában a rendőrség és a tűzoltók  védőszentjének napjáról.
 
Adatgyűjtés applikációkon keresztül: valóban aggódnunk kell?
Adatgyűjtés applikációkon keresztül: valóban aggódnunk kell? A telefonos alkalmazások felhasználói viselkedést követő algoritmusai még mindig kevésbé ismert területnek számítanak.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2024
Családi események Hódmezővásárhelyen 2024 2024. 15. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Deja Vu Fesztivál 2024 - Alakul a fellépők névsora
Deja Vu Fesztivál 2024 - Alakul a fellépők névsora Június 6-7-8-án, Szegeden az Újszegedi Partfürdőre ismét érkezik az ország legnagyobb időutazása, a Deja Vu Fesztivál
 
Kosarakban gazdag meccs volt
Kosarakban gazdag meccs volt Április 21-én este a Dunaharaszti otthonában lépett pályára a Vásárhelyi Kosársuli az NB I/B Zöld csoport 5-8. helyéért zajló küzdelmeinek első meccsén.
 
Majális 2024
Majális 2024 Kétnapos program a Népkertben. Városkártyával egy alkalommal ingyen sör/virsli a felnőtteknek, ingyen vattacukor és ugrálóvár a gyerekeknek.Részletes pr ogram.