GazdaságTíz kérdés, amire mindenki kíváncsi

2017. április 26., szerda
 
Tíz kérdés, amire mindenki kíváncsi

Április 26-án kora délután a Városházán Lázár János rendkívüli sajtótájékoztatón foglalta össze a Hódmezővásárhely-Szeged közötti tram train megépítésével kapcsolatos álláspontját.

 

 

Fotó: VH

 

 

 

A Miniszterelnökséget vezető miniszter, a térség országgyűlési képviselője a két település között kiépítendő gyorsvillamos 2010-től kezdődő történeti áttekintése után elmondta, most érkezve a meghirdetett tenderek bontásának időszakához, olyan problémák jöttek elő, amelyek erősen megkérdőjelezik a project teljes körű hatástanulmányának, tervezésének, ebből következően a pályáztatások felelősségteljes, gondos előkészítését.

 

Mint mondta, tíz kérdést fogalmazott meg, amelyek mindegyikének precíz megválaszolása szükséges ahhoz, hogy el lehessen dönteni, felvállalható-e a tram train a kormány részéről. Kiemelte, hogy semmiképpen nem fog Hódmezővásárhely lakossága számára pluszterheket róni, de éppúgy nem fog a kormány olyan beruházást finanszírozni, amelynek olyan magas a bekerülési költsége, hogy az már szó szerint: nem éri meg.

 

Mint mondta, napi 3-4000 ingázó oda-vissza utazását, valamint 3000 autóval szegedi munkahelyére járót, illetve 100 buszjáratot érintő kérdésekre kell hiteles választ kapni. Ezt is szolgálja a tíz kérdés.

 

Lázár János a megválaszolandó kérdések sorát azzal kezdte, tisztázza a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), hogy támogatja-e a projektet?

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ma azt mondja, a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő villamosvasúti rendszer nem térül meg, nem fogják elegen használni és Európában is csupán kevés hasonló közlekedési kapcsolat épült ki. A kérdés, hogy mindezek ismeretében miért javasolta a kormánynak 2017. március 20-án, hogy 48,5 Mrd forint összegben támogassa a beruházást?

 

Választ vár arra is, tisztázza az NFM, mi okozza a beruházás árának ilyen jelentős mértékű emelkedését?

2016. május 20-án a beruházás költségét a tárca 13,25 Mrd forint pályakorszerűsítéssel és 10 Mrd forint járműbeszerzéssel számolva 23,25 Mrd forintban határozta meg. 2017. március 20-án, ugyanezen beruházás költsége 32,5 Mrd forint pályakorszerűsítéssel és 16 Mrd forint járműbeszerzéssel számolva már 48,5 Mrd forintot tesz ki. Hogyan lett 3 éves tervezéssel a 2015 novemberi hatástanulmányban szereplő 22,97 Mrd forintból 48,5 Mrd forint?

 

A Vásárhelyi Hírek megkérdezte a minisztert, ha a járművekre kiírt tendert a jogszabályok szerint 1 Ft. induló árra írták ki, vagyis a pályázó határozhatta meg villamosok árát, ám a 8 kocsira 10 milliárd forint volt beállítva, és a végén 16 milliárd lett, akkor vajon milyen előzetes tanulmány alapján kalkuláltak?

Lázár János a kérdésünkre azt mondta, ő is pontosan erre kíváncsi, nevezetesen arra, milyen ismérvek alapján kalkulálták a 10 milliárdot a 8 kocsira?

Ez is a kérdések sorát gyarapítja, továbbá az, hogy tisztázza az NFM, az árkülönbség okát! Van-e a 48,5 Mrd forintos összköltség mögött hatástanulmány?

 

A miniszter jelezte, azt is tisztázni kell az NFM-nek menyibe kerül végül a beruházás? Igazak-e azok az információk, hogy a tram-train rendszer kiépítésének valós végösszege meghaladhatja a 60 Mrd forintot is?

 

Az is a kérdések között szerepel, mennyi európai uniós és mennyi hazai költségvetési forrással számolnak? Amennyiben kétséges a beruházás megtérülése és emiatt az uniós támogatás, miért terveznek ilyen magas költséggel? Mennyivel kell a magyar adófizetőknek hozzájárulni a beruházáshoz?

A miniszter itt megjegyezte, a kormány mindenképpen a maximális EU-s támogatás irányában gondolkodik. Ebből szintén adódik egy megválaszolandó kérdés: tisztázza az NFM Brüsszel hozzáállását a beruházáshoz! Milyen egyeztetésekre került sor az uniós támogatás érdekében?

 

Az is tisztázásra vár, miért nincs még mindig támogatási szerződés?

A miniszter szerint nem ismert, hogy milyen az NFM, a Dél Alföldi Közlekedési Központ (DAKK) és a Magyar Államvasutak (MÁV) viszonya a beruházáshoz!

 

A feltett kérdések között van (a tram-tarin építési költségének jelentős növekedésének egyik oka), hogy miért marad el a három megyei jogú várost és két megyét összekötő, Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Gyula vasútvonal villamosítása?

Lázár János hozzátette, a kormány Dél Alföld jövőjére vonatkozó elképzeléseiben fontos szerepet játszik a közlekedés fejlesztése.  

 

A kérdések sora azzal zárul, tisztázza az NFM, hogy 10 év alatt miért nem sikerült jól előkészíteni a projektet?

Lázár János azt kérte a miniszterelnöktől, hogy tűzze napirendre a tram train ügyét a jövő heti kormányülésen. 

 
 
B.Sz.Z.
 

Olvassa el ezt is!

A Stadler nem tarja korrektnek a Lázár közleményt

A Stadler nem tarja korrektnek a Lázár...

A Stadler közleményében pontatlannak és félrevezetőnek nevezte a 8+4 darab dízel-villamos tram-train jármű...
A Lapcom Kiadó Zrt. értetlenül áll a közlemény előtt

A Lapcom Kiadó Zrt. értetlenül áll a...

A kiadó közleményében kéri hogy Lázár János : "a jövőben tartózkodjon a lapunkat,...
 

Szóljon hozzá Ön is!

És ezt már olvasta?

Nemzetmentő, nemzetébredést sugalló szabadságharc volt
Nemzetmentő, nemzetébredést sugalló szabadságharc volt A magyar történelmet évszázadokon át végigkísérte a szabadságvágy, a hazaszeretet, ami biztató a jövőre nézve - mondta Vásárhelyen Boross Péter korábbi miniszterelnök. 
 
Megvan a szezon első gőzelme
Megvan a szezon első gőzelme Sokat kellett rá várni, de meglett a Hódmezővásárhelyi FC első szezonbeli győzelme. A Szekszárd vendéglátójaként, Faggyas Milán góljaival győztek.
 
Belelendültek a vásárhelyi kézis lányok
Belelendültek a vásárhelyi kézis lányok A HLKC-nak az eltúlzott arányú orosházi veresége után az NBI/B 6. fordulójában egyértelmű a cél volt a KSZSE ellen kiköszörülni a csorbát.
 
Az első világháborúban hősi halált halt katonák sírjait újították fel
Az első világháborúban hősi halált halt katonák sírjait újították fel Az evangélikus, a római katolikus és a görög keleti temetőben 66 hősi halált halt katona sírhelyét újították fel.
 
Átadták a Tornyai-plakettet
Átadták a Tornyai-plakettet Keserü Ilona festőművész kapta a 64. Vásárhelyi Őszi Tárlat fődíját, amelyet pénteken a vásárhelyi önkormányzat közgyűlésén adtak át..
 
A neoavantgard jeles képviselője kapta a fődíjat
A neoavantgard jeles képviselője kapta a fődíjat Október 20-án Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város közgyűlésén vette át Keserü Ilona festőművész a 64. Vásárhelyi Őszi Tárlat fődíját, a Tornyai-plakettet.
 
Csend – Beszéd – Emlékezet – Üzenet - hogy ne felejtsen az utókor sem
Csend – Beszéd – Emlékezet – Üzenet - hogy ne felejtsen az utókor sem A vásárhelyi tanácskozás előtt az Emlékpont galériájában megnyitották Czingel Szilvia Szerelem papírrepülőn című kiállítását. Képekkel!