GazdaságTíz kérdés, amire mindenki kíváncsi

2017. április 26., szerda
 
Tíz kérdés, amire mindenki kíváncsi

Április 26-án kora délután a Városházán Lázár János rendkívüli sajtótájékoztatón foglalta össze a Hódmezővásárhely-Szeged közötti tram train megépítésével kapcsolatos álláspontját.

 

 

Fotó: VH

 

 

 

A Miniszterelnökséget vezető miniszter, a térség országgyűlési képviselője a két település között kiépítendő gyorsvillamos 2010-től kezdődő történeti áttekintése után elmondta, most érkezve a meghirdetett tenderek bontásának időszakához, olyan problémák jöttek elő, amelyek erősen megkérdőjelezik a project teljes körű hatástanulmányának, tervezésének, ebből következően a pályáztatások felelősségteljes, gondos előkészítését.

 

Mint mondta, tíz kérdést fogalmazott meg, amelyek mindegyikének precíz megválaszolása szükséges ahhoz, hogy el lehessen dönteni, felvállalható-e a tram train a kormány részéről. Kiemelte, hogy semmiképpen nem fog Hódmezővásárhely lakossága számára pluszterheket róni, de éppúgy nem fog a kormány olyan beruházást finanszírozni, amelynek olyan magas a bekerülési költsége, hogy az már szó szerint: nem éri meg.

 

Mint mondta, napi 3-4000 ingázó oda-vissza utazását, valamint 3000 autóval szegedi munkahelyére járót, illetve 100 buszjáratot érintő kérdésekre kell hiteles választ kapni. Ezt is szolgálja a tíz kérdés.

 

Lázár János a megválaszolandó kérdések sorát azzal kezdte, tisztázza a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), hogy támogatja-e a projektet?

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ma azt mondja, a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő villamosvasúti rendszer nem térül meg, nem fogják elegen használni és Európában is csupán kevés hasonló közlekedési kapcsolat épült ki. A kérdés, hogy mindezek ismeretében miért javasolta a kormánynak 2017. március 20-án, hogy 48,5 Mrd forint összegben támogassa a beruházást?

 

Választ vár arra is, tisztázza az NFM, mi okozza a beruházás árának ilyen jelentős mértékű emelkedését?

2016. május 20-án a beruházás költségét a tárca 13,25 Mrd forint pályakorszerűsítéssel és 10 Mrd forint járműbeszerzéssel számolva 23,25 Mrd forintban határozta meg. 2017. március 20-án, ugyanezen beruházás költsége 32,5 Mrd forint pályakorszerűsítéssel és 16 Mrd forint járműbeszerzéssel számolva már 48,5 Mrd forintot tesz ki. Hogyan lett 3 éves tervezéssel a 2015 novemberi hatástanulmányban szereplő 22,97 Mrd forintból 48,5 Mrd forint?

 

A Vásárhelyi Hírek megkérdezte a minisztert, ha a járművekre kiírt tendert a jogszabályok szerint 1 Ft. induló árra írták ki, vagyis a pályázó határozhatta meg villamosok árát, ám a 8 kocsira 10 milliárd forint volt beállítva, és a végén 16 milliárd lett, akkor vajon milyen előzetes tanulmány alapján kalkuláltak?

Lázár János a kérdésünkre azt mondta, ő is pontosan erre kíváncsi, nevezetesen arra, milyen ismérvek alapján kalkulálták a 10 milliárdot a 8 kocsira?

Ez is a kérdések sorát gyarapítja, továbbá az, hogy tisztázza az NFM, az árkülönbség okát! Van-e a 48,5 Mrd forintos összköltség mögött hatástanulmány?

 

A miniszter jelezte, azt is tisztázni kell az NFM-nek menyibe kerül végül a beruházás? Igazak-e azok az információk, hogy a tram-train rendszer kiépítésének valós végösszege meghaladhatja a 60 Mrd forintot is?

 

Az is a kérdések között szerepel, mennyi európai uniós és mennyi hazai költségvetési forrással számolnak? Amennyiben kétséges a beruházás megtérülése és emiatt az uniós támogatás, miért terveznek ilyen magas költséggel? Mennyivel kell a magyar adófizetőknek hozzájárulni a beruházáshoz?

A miniszter itt megjegyezte, a kormány mindenképpen a maximális EU-s támogatás irányában gondolkodik. Ebből szintén adódik egy megválaszolandó kérdés: tisztázza az NFM Brüsszel hozzáállását a beruházáshoz! Milyen egyeztetésekre került sor az uniós támogatás érdekében?

 

Az is tisztázásra vár, miért nincs még mindig támogatási szerződés?

A miniszter szerint nem ismert, hogy milyen az NFM, a Dél Alföldi Közlekedési Központ (DAKK) és a Magyar Államvasutak (MÁV) viszonya a beruházáshoz!

 

A feltett kérdések között van (a tram-tarin építési költségének jelentős növekedésének egyik oka), hogy miért marad el a három megyei jogú várost és két megyét összekötő, Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Gyula vasútvonal villamosítása?

Lázár János hozzátette, a kormány Dél Alföld jövőjére vonatkozó elképzeléseiben fontos szerepet játszik a közlekedés fejlesztése.  

 

A kérdések sora azzal zárul, tisztázza az NFM, hogy 10 év alatt miért nem sikerült jól előkészíteni a projektet?

Lázár János azt kérte a miniszterelnöktől, hogy tűzze napirendre a tram train ügyét a jövő heti kormányülésen. 

 
 
B.Sz.Z.
 

Olvassa el ezt is!

A Stadler nem tarja korrektnek a Lázár közleményt

A Stadler nem tarja korrektnek a Lázár...

A Stadler közleményében pontatlannak és félrevezetőnek nevezte a 8+4 darab dízel-villamos tram-train jármű...
A Lapcom Kiadó Zrt. értetlenül áll a közlemény előtt

A Lapcom Kiadó Zrt. értetlenül áll a...

A kiadó közleményében kéri hogy Lázár János : "a jövőben tartózkodjon a lapunkat,...
 

Szóljon hozzá Ön is!

És ezt már olvasta?

A HFC már megkezdte a tavaszi felkészülést
A HFC már megkezdte a tavaszi felkészülést A felkészülési meccsen sok fiatal is szerepet kapott. A Bordánynak 10 gólt lőttek. Ők még a felkészülés elején járnak, mindamellett eggyel alacsonyabb osztályban érdekeltek.
 
Nehéz dolga lesz a Kosársulinak
Nehéz dolga lesz a Kosársulinak Az utolsó percekben elveszített Tehetséges Fiatalok BP elleni mérkőzés után Nagykőrösön vendégszerepelnek. Ellenfelük a tabellán egy hellyel feljebb áll.
 
95 éves Dr. Virág Jánosné
95 éves Dr. Virág Jánosné Több díjjal  jutalmazták  37 évi pedagógiai munkájáért, aranydiplomát is kapott.
 
Folytatódik az ittas vásárhelyi autós ámokfutó bírósági ügye
Folytatódik az ittas vásárhelyi autós ámokfutó bírósági ügye

Hamarosan másodfokon folytatódik a 47-es úton a három éve készakarva balesetet okozó férfi tárgyalása. B. Balázs első fokon öt évet kapott.

 
Reformáció vándorkiállítás az Ótemplomban
Reformáció vándorkiállítás az Ótemplomban Vasárnap a Reformáció 500 éves évfordulójára rendezett országos vetélkedő döntőjének vásárhelyi helyezettjeit  köszöntik és megnyitják a Vissza a gyökerekhez című vándorkiállítást.
 
Az eltűnt nyugdíjvagyon nyomában
Az eltűnt nyugdíjvagyon nyomában Vásárhelyiek ezreit is érinti a nyugdíjas évekre félretett pénzük evesztése. Sovány vigasz, hogy most feljelentették mások mellett Orbán Viktort a Legfőbb Ügyészségen.
 
Nincs mérlegelési lehetőség
Nincs mérlegelési lehetőség Az egyik nyilatkozó szerint az alaphelyzet sem gömbölyű, a másik szerint a baloldal is legyen ott a választáson. Az alapszabályzat viszont mindenkit kötelez.