
Megnyíltak a tantermek a leendő középiskolások előtt a HISZK Kalmár Zsigmond Tagintézményben január 27-én. Az intézmény bemutatóórákkal segíti a szakmaválasztásban a fiatalokat. Egy kis előgyakorlatként a kulcstartókészítés mellett, kerámia- és porcelánfestésre, madáretető faragására, fodrászkodásra és fogpróba készítésre is lehetőséget kaptak a nyolcadikosok.
„A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a nyílt napok az eredményesek és közkedveltek, amelyeken a leendő diákokat bevonjuk az iskolában zajló munkába. Tehát nem csak megnézhetik mit is oktatunk, hanem ki is próbálhatják,” mondta Pap András, az iskola igazgatója.
„Összesen hat területen szeretnénk bemutatkozni. A könnyűipari foglalkozáson foltmozaik, és keresztszemes öltés gyakorlása, a leendő fogtechnikusoknak fogminta vétel, a fémipari bemutatón kulcstartókészítés, a faipari órán pedig madáretető és fokos faragása, valamint a lányok legnagyobb örömére fodrászat a program.” – avatott be a részletekbe az intézményvezető.
A Kalmár Tagintézményben - szakközépiskola révén - a hiányszakmát tanuló diákok ösztöndíjban részesülhetnek. Azt, hogy jelenleg mi számít hiányszakmának, a Fejlesztési és Képzési Bizottság dönti el. Most többek között a hegesztő, a gépi forgácsoló, a szerkezetlakatos, a kőműves, az ács, a villanyszerelő, a szabó, a porcelánkészítő és a festő szakmák tanulása jelent plusz ösztöndíjat. Valószínű a következő tanévben sem lesz ebben változás.
Pap András szerint már érezhető az ösztöndíjrendszer pozitív hatása, ám a hiányszakma tanulása nem jelent biztos elhelyezkedési lehetőséget. Vásárhelyen idén végez ebben a rendszerben részt vevő első osztály.
„A szakiskolai ösztöndíj kifizetése feltételekhez kötött. Többek között az igazolatlan órák száma nem haladhatja meg a tízet. A gyerekek gyorsan megértették, hogy akkor pénz sem jár. Érezhetően csökkent is a hiányzások száma.”- mondta el az igazgató. Egyébként, a szakoktatást nyújtó középiskolák nagy problémája a hiányzások magas számának kezelése, fűzte hozzá Pap.
Az intézmény igazgatója azt is elmondta, az új közoktatási törvény értelmében, a 2013/2014-es tanévben áttérni az új típusú szakképzésre. Ennek a lényege, hogy a tanulmányi időt három évre korlátozzák és már az első évtől kezdve, az elméleti oktatás mellett lesz gyakorlat is. Aránya az első évben az elméleti oldal felé billen, míg a képzés végéhez közeledve már a gyakorlati képzés válik orientálttá.