Mint minden évben a vásárhelyi szülők körében most is fellángol a vita, menjen vagy ne menjen iskolába, az a gyerek aki év közben tölti be 6. életévét? Nehéz a döntés, sok a kérdés, és még több a különböző szemléletű válasz.
Befejeződtek Hódmezővásárhelyen is a nagycsoportos óvódások iskolaérettséggel kapcsolatos vizsgálatai. Nagyjából az országos átlagnak megfelelően óvodai csoportonként 3-4 gyereknek kellett megjelenni a Szék utcai Nevelési Tanácsadóban.
A teljes nevén, Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Hódmezővásárhelyi Tagintézményében egy-egy óvoda gyermekeit egy időpontra berendelték, majd – árgus szakmai szemek kereszttüzében - 45 perces csoportfoglalkozás után következett az egyéni vizsgálat, tesztelés. A viszonylag hosszúra nyúló délelőtt végén a szülővel átbeszélték a tapasztaltakat. Természetesen a Szék utcai intézménybe azoknak a gyerekeknek kellett megjelenni, akiket az óvónők már eleve nem javasoltak a szeptemberi iskolakezdésre. Ezt a szakszolgálat szakemberei nem nagyon bírálják felül, hiszen a gyerekekkel éveken át a mindennapjaikat együtt töltő óvónők szakmai kompetenciája vitathatatlan. Ők látják igazán, vajon az óvódából az iskolába "átigazoló" gyerekeknek gondot jelenthetnek-e az új közösség kihívásai.
A Vásárhelyi Hírek által megkérdezett szakemberek szerint az iskolaérettség összetett fogalom - a gyermek iskolaérettsége a fizikai és pszichikai alkalmasságon belül több tényezőből tevődik össze. Azonban nemcsak maga a fogalom összetett, de az alkalmassághoz vezető út is. Az iskolaérettség egyrészt egy belső érési folyamat eredménye.
Az iskolaalkalmasság fizikai kritériumai közül legfontosabb a testi fejlettség, erre az életkorra jellemző átlagos magassággal és testsúllyal kell a gyermeknek rendelkeznie. Megfigyelhető az alakváltozás, illetve megkezdődik a fogváltás. Nagyon fontos a jó egészségi állapot és a kellő fizikai erőnlét. Fontos továbbá, hogy a kézdominancia kialakuljon.
A gyerekes szülők egy része egyetért a fentiekkel, de legalább ugyanennyien sokkal árnyaltabban látják a kötelező beiskolázás kérdését. Keszei Sándor a Magyarországi Szülők Országos Egyesületének elnöke, a Vásárhelyi Hírek megkeresésére elmondta, tapasztalataik szerint a szülők többsége azt szeretné, hogy minél előbb (hatéves korában) iskolába járjon gyermekük. A kisgyermekek is minél előbb iskolába akarnak menni, óvodás társaikkal együtt akarnak maradni.
Határozottan kijelentette, nem attól kell megvédeni a szülőket és a kisgyermeket, hogy iskolába kerüljön, hanem attól, hogy ne tartsák vissza az óvodában különböző mondvacsinált indokok alapján. A laikus sokszor tájékozatlan, szülő se kérje, kényelemből vagy túlzott óvatosságból, hogy maradjon óvodában gyermeke még egy-két évig.
Keszei Sándor, az MSZOE érdekvédelmi szervezet több évtizedes tapasztalatú elnöke summás véleményt mondott, miszerint az óvoda nem iskolaelőkészítő intézmény. Az óvoda feladata a kisgyermek életkorának megfelelő nevelése, képességeinek fejlesztése. Nem az óvodának kell alkalmazkodni az iskolához, hanem az iskolának az óvodába járó gyermekek általános fejlettségi szintjéhez, képességeihez.