Szabályos volt a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő tram-train járművek beszerzése, a MÁV-Start a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően, a Miniszterelnökség jóváhagyásával járt el - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) lözleménye.
A Vásárhelyi Hírek Szerkesztőségébe is befutott közlemény szerint a járműbeszerzés előkészítését, a közbeszerzési eljárás lefolytatását és eredményét a Miniszterelnökség közbeszerzési felügyeleti főosztálya ellenőrizte, a teljes folyamatot szabályosnak találta, az erről szóló tanúsítványokat az eljárás megindításakor és lezárásakor is kiállította.
Hozzátették: nem állja meg a helyét az az állítás, hogy a Hódmezővásárhely-Szeged közötti kötött pályás összeköttetés költsége megduplázódott volna. A sajtóban megjelent állításokkal ellentétben a projektre nem az árak esetleges emelkedése jelent veszélyt, hanem az, hogy Brüsszel kétségesnek tartja a projekt megtérülését - írták.
Az NFM szerint a beruházás költségvetési forrásból valósulhat meg, amennyiben az Európai Unió nem támogatja.
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter - a Miniszterelnökség sajtóosztálya által a Vásárhelyi Híreknek is elküldött közleményében azt írta, hogy a szerelvények beszerzése a hibás tervezés és előkészítés miatt a tervezettnek közel a duplájába kerülne. Hozzátette: a térség országgyűlési képviselőjeként és az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszterként arra kéri a kormányt, hogy ne vállaljon kötelezettséget az NFM és a MÁV hibájából megdrágult beruházásra.
Egyes sajtóértesülések szerint, a tram-train valójában nem a járműbeszerzési eljárás során drágult meg, hanem akkor, amikor az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretéből finanszírozandó beruházások köréből kikerült a Szeged-Hódmezővásárhely vonal villamosítása. Ezáltal vált tehát szükségessé a tisztán villamos üzemű vonatok helyett a jóval drágább dízel-villamos szerelvények beszerzése.
Egyes vélemények szerint, a visszatáncolás oka lehet az is, hogy Brüsszel aggályosnak véli a megépülő tram train kihasználtságát, ebből következően a határidőn belüli megtérülését.
Ugyanakkor volt már példa, nem is egy, hogy a kormány számára több milliárd forint plusz kiadás nem számít. Ezért inkább arra lehet következtetni, hogy a most kialakult ügy mögött a MÁV-ot felügyelő fejlesztési miniszter, Seszták Miklós és Lázár János érdekellentétei nyilvánulnak meg.