









Már öt éve sikeresen működik média szakkör a Németh László Gimnázium Általános Iskola és Óvoda berkein belül. A fotózás és filmkészítés szerelmesei, kedvelői Gaál Györgyi tanárnő vezetésével dolgoznak és aratnak országos sikereket.
Legtöbben hobbiként emlegetik a médiatanulmányokat, de volt olyan diák is, aki szakmájának választotta a filmkészítést.
Szaklapok, szakkönyvek, elismerő oklevelek, több kamera és fényképezőgép is sorakozik a Németh László Gimnázium „médialaborjának” polcain. Az iskolában 2006-óta szakkör keretében tevékenykednek a fotózás és filmezés iránt érdeklődő és tehetséget mutató diákok, Gaál Györgyi vezetésével. A heti rendszerességgel megtartott foglalkozásokon az elmélet mellett több gyakorlati feladatot is kapnak a gyerekek. Van, aki iskolafilmet készít, vannak természetfotósok, sőt van aki animáció készítésére vállalkozik. A feladatokat természetesen közösen értékelik, tudásukat pedig mi sem tükrözi jobban, hogy több országos versenyt is nyertek és szakkönyvekben is megjelent egy-egy résztvevő alkotása.
„Amikor 2006-ban létrejött a mozgóképkultúra és médiaismeret mint tantárgy, akkor azt tapasztaltam, hogy nagyon kis óraszámban épült be az órarendbe. Úgy éreztem kell egy ilyen szakkör, ahol az érdeklődők komolyabban is megismerkedhetnek a fotózás és a filmkészítés szabályaival, fortélyaival. A feladat számomra nem volt új, hiszen 2000 óta egyénileg foglalkoztam tehetséges diákokkal, akik közül többen – például Ferge Roland, Miklós András – végül a szakmájukként választották ezt e tudományt.” – avatott be a szakkör indulásának részleteibe Gaál Györgyi.
A hétfő délutáni foglalkozás létszáma folyamatosan változik, hiszen van, aki egyénileg dolgozik és konzultál a tanárnővel, de mindig akadnak új érdeklődők is. „Egy kis szemléletet szeretnék beléjük oltani.” – tért át a munkamenetre és a feladatokra a tanárnő. „Az elmélet sajnos többnyire lepereg róluk, inkább a gyakorlati munkákat részesítik előnyben, de például egy képelemzésbe remekül be lehet csempészni a szakmai információkat. Mindig megbeszéljük, hogy az adott kompozícióban, beállításban mi a jó, mi a hiba, milyen színek elevenednek meg, vagy épp, hogy milyen az adott beállítás és a bevilágítás.”
A szakkör mai egyik fő témája éppen egy (a galériában is látható) technikájában és látványában is különlegesség, a homok-animáció, amit Herczeg Zita készített.
Az értékelés persze mindig közösen zajlik és mint kiderült a diákok a világháló adta lehetőségeket is kihasználják a tanulásra és konzultálásra egyaránt. Többen átküldik egymásnak e-mailben a képeket és „postafordultával” érkezik a hol pozitív, hol pedig negatív kritika.
A szakkör egyébként nem csak önálló munkára buzdít, például készült egy iskolafilm is, amit különböző évfolyamok diákjai forgattak le és a sok kis részlet egy filmmé, Gaál Györgyi koordinálásával állt össze. A szakkörösök egyébként országos elismerést is kivívtak már, hiszen többek között az OTP Bank, a MAOSZ és a Média Országos Középiskola Tanulmányi Versenyen is értek el első helyezést.
Pályázatnyertes munkával büszkélkedhet Terjék Tilla is, aki gyurma animációjával és az online bankolást népszerűsítő kisfilmjével is meghódította „országos közönségét.” Tilla saját bevallása szerint egy általános iskolai feladat révén kapcsolódott be a filmezés és fotózás világába. „Még hetedikben kaptunk egy fél évre szóló filmkészítési feladatot, ahol az én csapatom egy mutáns almáról készített egy rövid sci-fi jellegű filmet. Ekkor éreztem azt először, hogy szívesen készítenék filmeket. Ezért is jelentkeztem a szakkörre és járok a mai napig is.”
Tillára most végzősként igen sok feladat hárul, így kicsit háttérbe szorult a filmezés, de folyamatosan gondolkodik új ötleteken és azok megvalósítási lehetőségein. „Általában mások munkáját szoktam megnézni és egyszer csak jön egy ötlet, hogy mit is kellene csinálni. Ilyenkor elkezdem fejben összerakni a dolgokat, gondolkodom a részleteken. Ha ez megvan, készítek egy forgatókönyvhöz hasonló jegyzetet, amit, igaz rajtam kívül senki nem ért meg. Ezután kezdődik a szervezés, helyszín, színészek – akik általában a testvéreim. Ha ez megvan, jöhet a forgatás és az utómunka. Vágni úgy szoktam, hogy megnézem egyben a felvett nyersanyagot, kijegyzetelem a hasznos részeket és ezután rakom össze a kész filmet,”- mondta a végzős Terjék Tilla.
Tilla tervei szerint mérnöki területen szeretne tanulni, de ha akad rá lehetősége a jövőben a filmrendezésről is szívesen tanulna. Vele ellentétben viszont Versegi Flóra elgondolkozott már a „fotós szakmán.” A diáklány a természetfotózásért rajong, azon belül is az apró részletekbe merülő képeket kedveli a legjobban. Érdemei közé tartozik, hogy egy balett próbán készült munkája egy szakmai könyvben is megjelent már.
„Már nyolcadik osztályban is kaptunk fotózási feladatokat és akkoriban a tanárnő a tudtom nélkül beküldte az egyik képemet egy pályázatra. Három hónap múlva értesültem
arról, hogy bekerültem egy szakkönyvbe. Hatalmas meglepetés volt. Így kezdtem el a szakkört. Sok más elfoglaltságom van, így havi szinten csak pár óra jut erre a hobbira, bár a tanárnővel folyamatosan tartom a kapcsolatot. Sok tanácsot kapok, de például az idei országos fotópályázati munkámat már saját magam állítottam össze”- mondta büszkén Versegi Flóra.
Kapcsolódó cikkünk: