GazdaságIlyen lesz a tram-train

2017. április 18., kedd
 
Ilyen lesz a tram-train

Kihirdették a tram-train tender nyertesét. A Stadler Rail Valencia S.A.U nyerte meg a MÁV-START Zrt. 8 db + 4 db opciós dízel-villamos tram-train jármű beszerzésére kiírt pályázatát.

 

 

 

Fotók: Vossloh

 

 


2015 novemberében arról írtunk, hogy a svájci Stadler Rail csoport felvásárolta a Vossloh-csoport spanyolországi mozdonygyártó üzletágát, majd 2016 májusában pedig a tenderkiírás feltételei szerint - egy 87 oldalas ajánlás - alapján a Vásárhelyi Hírekben megírtuk, hogy jó eséllyel indulhat a Stadler, mert ilyen jellegű villamosokkal már sikerrel pályáztak. 

 

2016 májusában a Magyar Közlönyben az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program nevesített kiemelt projektjei között két tétel szerepelt közvetlenül a tram-train beruházásának finanszírozására: 13 milliárd 250 millió forint a megépítésére, 10 milliárd forint pedig a 8+4 darab szerelvény beszerzésére. Az előbbi esetében a támogatást igénylő a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság. A járműbeszerzés pedig a MÁV-START Zrt.-re írták ki. 

December 27-én kiírták, január 2-án meg is jelent a közbeszerzési felhívás a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train megépítésére. Ezzel szinte egyidőben, a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. kiírta a pályázatot a tram-train szerelvényekre: nyolc hibrid, dízel- és villamosüzemre egyaránt alkalmas járműre, de opcionálisan négy további szerelvény is lehívható lesz.

 

A járműveknek egyaránt meg kell felelniük a városon belüli, villamosvasúti közlekedésnek, és a regionális gyakorlatnak megfelelő, egy órányi, kényelmes utazást biztosító feltételeknek. Négyzetméterenként négy álló utassal számolva a minimális férőhely-követelmény 138 utas (az ülőhelyek aránya legalább 33 százalék), és emellett két helyet fenn kell tartani a kerekesszékkel utazóknak is. A legnagyobb sebesség maximum száz kilométer per óra. Az elővárosi forgalomnak megfelelően zárt rendszerű, mozgássérültek számára is használható WC-ket kell elhelyezni. A szerelvények a városi közlekedésnek megfelelően - a megépített szegedi peronokhoz „passzoló” 30–40 méter hosszú, harminc centiméteres peronmagasságra kell, hogy alkalmasak legyenek.

 

A Stadler komoly tapasztalattal bír az ilyen öszvér járművek piacán, a Vossloh Espana felvásárlása pedig további szaktudást és gyártókapacitást hoz számukra. A nyertes Stadler Rail Valencia S.A.U számára pedig kézenfekvő, hogy a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett tram-train járműtenderének elnyerése a régióban egyfajta referenciát is jelent.

 

A képeken látható - piros, fehér, zöld festésű hybrid tram-train - 2016-ban kezdte meg szolgálatát a kelet-németországi Chemnitzben. Ez a típus lehet a „befutó” Vásárhely-Szeged vonalon is. A 37 méter hosszú szerelvényben 87 ülőhely, 141 állóhely van, maximális sebessége 100 km/óra.

 

Kapcsolódó cikkünk:


A vásárhelyi megállók, körforgalmak,  végleges tervek (képekkel)

 
 
B.Sz.Z.
 

Olvassa el ezt is!

Késhet a keleti elkerülő út építése

Késhet a keleti elkerülő út építése

Egy földcsere körüli huzavona késleltetheti az útépítést, ám jól is járhat...
Kóstolgató avagy csörte felsőfokon

Kóstolgató avagy csörte felsőfokon

A Szegedi Tudományegyetem mind a 12 kara aláírt. Tüntetés Szegeden, Vásárhelyen - Lázár...

 

És ezt már olvasta?

90 éves Csende Lajos
90 éves Csende Lajos A háború alatt elvitték leventének, utána visszakerült Vásárhelyre. A helyi Közúttól ment nyugdíjba.
 
90 éves Somogyi Antal
90 éves Somogyi Antal Traktorosként kezdett dolgozni az Állami Gazdaságban. Itt ismerkedett meg feleségével, 1962-ben átköltöztek Hódmezővásárhelyre.
 
Együtt gondolkodás és alkotás
Együtt gondolkodás és alkotás A vásárhelyi Kerámia Szimpózium nyílt napján kiállítással emlékeztek meg Hódmezővásárhely és francia testvérvárosa, Vallauris fél évszázados együttműködéséről. Képekkel.
 
Lendületben a vásárhelyi Kosársuli
Lendületben a vásárhelyi Kosársuli A fantasztikus salgótarjáni bajnoki rajtot követően szerdán Tiszaújvárosban az NB I/B -ben a koncentrált támadójáték és a nagyszerű küzdés eredményt hozott.
 
Múltidézés a háborús levelezőlapok által
Múltidézés a háborús levelezőlapok által A hódmezővásárhelyi származású Benyhe Zsuzsanna nagyapjának, Héjja Imre, és két bátyjának a levelezését mutatta be.
 
Változások várhatók 2020 után
Változások várhatók 2020 után Az Agrárkamara a gazdaságonként igényelhető támogatások összegének maximalizálását csak a területalapú alaptámogatásnál tartja elfogadhatónak.
 
CD készül a Református Ótemplomban
CD készül a Református Ótemplomban Készül a Helyőrségi Zenekar első CD-je, orgonaművész, operaénekes és a Liszt Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola kórusa közreműködésével.