„Nagymamám és a nagypapám rendszeresen járnak a helyi termékbemutatókra, azt ajánlottam nekik, szelíd mosollyal üljék végig, a végén kérjék az ajándékokat, venni soha nem vegyenek semmit, mondják azt: Jaj, kedveském, otthon felejtettem a pénztárcámat! Eddig mindig bevált!” írták egy levélben.
Ismét sok telefont kap szerkesztőségünk, arra panaszkodva, hogy vonalas telefonjaikon hívják őket, mint a legkülönfélébb nyeremény boldog nyerteseit, akik a nyereményüket valamelyik vásárhelyi étteremben vehetik át, egy kellemes ebéd, meg egy picinyke egészségmegőrző program meghallgatása után.
Eddig az alpesi országból származó brutális áru háztartási cikkeket, vagy gyógykészítményeket akartak ránk sózni, vagy ajándéközönökkel kecsegtető kirándulásra invitáltak, aminek a végén több százezer forintos terméket vehettünk, nagyrészt hitelből. Ám most újabb trükk, hogy külföldi cég magyarországi képviseleteként mutatkoznak be, így próbálják meg hitelesebbé tenni termékeiket, szolgáltatásaikat.
Az egyik Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségét azzal keresték meg, hogy meghívót kaptak egy termékbemutatóra, melyen külön-külön közel 60 ezer forint összegben vásároltak a bemutatott termékek közül, mely tartalmazott táplálék-kiegészítőt, és egy rizskoncentrátumot is, valamint ajándékba kaptak egy plüss játék mackót.
Az eset érdekessége, hogy a szerződésen eladóként egy külföldi cég hazai ügyfélszolgálata volt megjelölve. A vásárlás során egy adásvételi szerződést kaptak, melyen fel van tüntetve, hogy az eladó a Medicare Gmbh. Hardenbergplatz 8. 10787 Berlin Magyarországi Ügyfélszolgálata. Az ügyfélszolgálat levelezési címének egy siófoki címet jelöltek meg.
A panaszosok, amikor a termékbemutató légkörének hatása alól már felszabadultak, otthon nézték meg tüzetesebben, hogy mit vásároltak, és megállapították, hogy a megvásárolt terméken egyáltalán nincs semmilyen magyar nyelvű tájékoztatás, arra vonatkozólag sem találtak a termékeken információt, amit a bemutatón elmondtak róluk, különösen a gyógyhatással kapcsolatosan. Az árat is soknak találták, ezért 3 nap múlva levélben elállási szándékukat jelentették be a megadott ügyfélszolgálati címre. A levelükre választ nem kaptak.
Viszont a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség vizsgálatot indított, aminek eredményeként kiderült, hogy Medicare Gmbh németországi címére küldött levél, azzal a jelzéssel érkezett vissza, hogy a címen a megnevezett vállalkozás nem található, mivel az a Berlini Állatkert címe. A termékbemutatót szervezők részéről ez a címválasztás komikusnak tűnhet, de a megtévesztett, magas összeget kifizető fogyasztók számára ez kevésbé tekinthető annak.
A vizsgálat során megállapítottak miatt a felügyelőség csalás, magánokirat-hamisítás, fogyasztó megtévesztésének alapos gyanúja miatt rendőrségi feljelentést tett. Az esetről beszámoló Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) felhívja a figyelmet, hogy a termékbemutatókon történő vásárlások során, a szerződések aláírása előtt gondolják át, hogy valóban annyira jó-e a kínált termék, mint amit állítottak róla, és valóban olyan kedvező-e az ár, mint amit az előadók mondtak.
A Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez a tavalyi év folyamán számos kérelem, közérdekű bejelentés érkezett, melyek alapján megállapítható, hogy az árubemutatókat szervező vállalkozások túlnyomórészt személyre szóló meghívókat juttatnak el az idősebb korosztály részére, valamint telefonon keresik meg a délelőtti órákban otthontartózkodó, valószínűsíthetően nyugdíjas vagy beteg embereket.
Egyre inkább elterjedt, hogy az árubemutatókra burkolt formában invitálják a fogyasztókat, tehát egészségnapra, egészségügyi felmérésre, vizsgálatokra hívják meg őket, majd a helyszínen derül ki számukra, hogy termékbemutatóra és a termékek értékesítésére kerül sor. Betegségekről hangzanak el különböző előadások, majd lehetőséget biztosítanak az általuk megvásárlásra kínált termékek kipróbálására.
A fogyasztóvédelmi szakemberek több alkalommal szembesültek azzal, hogy az árubemutatót szervező vállalkozások esetében előfordult, hogy a termék betegségekre vonatkozó gyógyhatását hangsúlyozták, miközben ezt dokumentálni, szakvéleménnyel alátámasztani nem tudták. Szintén jellemző volt, hogy gyógyászati segédeszköznek minősülő terméket üzleten kívüli kereskedelem útján kívántak értékesíteni, mely jogszabályba ütközik.
Összességében megállapították, hogy a termékbemutatókra ellátogató fogyasztók nem tájékozódnak megfelelően a vásárlás feltételeiről, a szerződésben foglaltakról, azt rutinszerűen, alapos áttekintés nélkül aláírják, és csak utólag szembesülnek az abban rögzített, számukra esetleg kedvezőtlen feltételekkel.
A gátlástalan szervezők és ügynökök újabb és újabb módszerekkel próbálják a jellemzően idős embereket vásárlásra bírni. Ezek közül az egyik legfelháborítóbb, amikor a rendezvényen "sorsolást" tartanak. Ezen az összegyűltek előtt nagy csinnadrattával "győztest" vagy "győzteseket" hirdetnek, akik úgy tudják komoly, akár 100 ezer forintos nyereményre számíthatnak. Csak később derül ki számukra, hogy ezt a pénzt nem kapják meg, hanem vásárlás esetén az akár félmillió forintot is meghaladó vételárból "levonásra kerül".
Előfordult olyan eset is, amikor a "szerencsés nyertesnek" a jelenlévők előtt át is nyújtották "nyereményét", majd a folyosón egész egyszerűen elvették tőle - mondván, nem gondolja komolyan, hogy ezt a pénzt valóban neki adják, anélkül, hogy vásárolna valamit.
A fogyasztóvédők azt ajánlják, hogy legyünk óvatosak, körültekintőek és ha mégis vásárolnánk egy termékbemutatón, addig ne írjunk alá semmilyen adásvételi- vagy kölcsönszerződést, amíg át nem olvastuk annak minden pontját, beleértve az apró betűs részeket is.
A termékbemutatókra a távollevők között kötött kereskedelmi szerződésekről szóló kormányrendelet előírása vonatkozik, amely szerint az adásvételtől, a termék átvételétől számítva, nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhat a vevő. Egyes cégek elhallgatják ezt az információt, vagy miután kiárusították készletüket, megszűnnek, így nincs kinek benyújtani elállási igényünket.
És végül ne felejtsük! Ha a vonalas telefon végén megszólaló hang egy csakis a névre szóló nagyszerű több tízezer forint ajándékról tájékoztat, ne csodálkozzunk, hogy honnan tudja a nevünket. Egyszerű: benne van a telefonkönyvben, és ne gondoljuk hogy ebben a gazdasági világban „ingyen van” az állítólagos nyereményünk.